مقدمه: آموزش مبتنی بر رایانه میتواند پارهای نواقص و محدودیتهای آموزش سنتی را جبران نماید. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر استفاده ازآموزش الکترونیکی به صورت فیلم و پاورپوینت ساخت اجزا سیمی پلاک متحرک ارتودنسی به عنوان مکمل آموزش سنتی در ایجاد مهارت در واحد عملی پری کلینیک دانشجویان دندانپزشکی بود.
روشها: در این مطالعه نیمه تجربی آینده نگر، 40 نفر از دانشجویان ترم هشتم دانشکده دندانپزشکی تبریز در سال تحصیلی 92-91 که واحد ارتودنسی 1 عملی را آغاز مینمودند با استفاده از روش نمونهگیری آسان انتخاب شدندو سپس به صورت تصادفی به دوگروه تقسیم شدند. گروه شاهد تحت آموزش سنتی شامل آموزش عملی ساخت اجزا، سیمی پلاک متحرک ارتودنسی توسط استاد وگروه تجربی تحت همان آموزش بهعلاوه آموزش الکترونیک قرار گرفتند. در این مطالعه مهارت ایجاد شده در دانشجویان در زمینه ساخت سه جزء اصلی پلاکهای متحرک ارتودنسی Adams clasp, Labial bow و Z spring، بر اساس چک لیست 21 آیتمی مورد بررسی قرار گرفت. ازآزمون t مستقل وزوجی جهت تحلیل دادهها استفاده شد.
نتایج: میانگین مجموع نمرات دو گروه کنترل و گروه ترکیبی سنتی و e-learning به ترتیب 4/1±2/14و8/1±5/15(از 20 نمره) بود و اختلاف آنها از نظر آماری معنادار بود (31/2t=، 026/0= p). در مقایسه میانگین نمره مهارت ساخت labial bow در گروه ترکیبی سنتی و e-learning بیشتر از گروه شاهد بود(72/2t=، 01/0= p). در حالی که میانگین نمرات ساخت Z spring و Adams clasp , در دو گروه اختلاف معنادار را نشان نداد.
نتیجهگیری: استفاده از آموزش الکترونیکی به عنوان مکمل آموزش سنتی، میتواند در ارتقای مهارت عملی دانشجویان در ساخت اجزاء سیمی اپلاینس متحرک ارتودنسی نقش داشته باشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |