:: جلد 16 - ::
جلد 16 - صفحات 272-265 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر پیشرفت‌ تحصیلی و یادداری دانشجویان پرستاری در آموزش زبان انگلیسی
مرتضی مالمیر، محمد زارع، نرگس فیض‌آبادی، راحله ساریخانی
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، ، zareeducation@gmail.com
چکیده:   (6994 مشاهده)

مقدمه: استفاده از فناوری‌های نوین مجازی در فرآیند یاددهی-یادگیری اجتناب‌ناپذیر است. از جمله این فناوری‌ها، استفاده و به‌کارگیری شبکه‌های اجتماعی مجازی در تعلیم‌و‌تربیت است. هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر به‌کارگیری شبکه اجتماعی مجازی بر پیشرفت‌ تحصیلی و یادداری دانشجویان پرستاری در آموزش زبان انگلیسی بود.

روش‌ها: در این پژوهش شبه‌آزمایشی از طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان رشته پرستاری (70 نفر)، دانشکده پرستاری ملایر در سال تحصیلی 95-94 بود که از طریق نمونه‌گیری در دسترس 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون آماری تی‌زوجی استفاده شد.

نتایج: یافته‌های پژوهش نشان داد میزان پیشرفت‌ تحصیلی (14/5=t، 001/0p=) و یادداری (36/4=t، 001/0p=) دانشجویانی که زبان انگلیسی را از طریق شبکه اجتماعی مجازی، آموزش دیدند، بیش‌تر از میزان پیشرفت‌ تحصیلی (768/0= t، 537/0p=) و یادداری (747/0=t، 817/0p=) دانشجویانی بود که به روش سنتی زبان انگلیسی را آموزش دیدند.

نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر شبکه‌ اجتماعی مجازی بر پیشرفت‌ تحصیلی و یادداری دانشجویان پرستاری در آموزش زبان انگلیسی، توصیه می‌شود که از این شیوه آموزش در فرآیند یاددهی-یادگیری آموزش پزشکی بیش‌تر استفاده گردد.

واژه‌های کلیدی: شبکه‌های اجتماعی مجازی، پیشرفت‌ تحصیلی، یادداری، آموزش پرستاری
متن کامل [PDF 175 kb]   (2076 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: تكنولو‍ژي آموزشي
دریافت: 1394/9/16 | پذیرش: 1395/1/29 | انتشار: 1395/8/1


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 16 - برگشت به فهرست نسخه ها