[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 16 - ::
جلد 16 - صفحات 248-242 برگشت به فهرست نسخه ها
تلفیق در برنامه‌های درسی علوم پزشکی: دیدگاه اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
فیروز محمودی، یوسف ادیب، زینب چراغی
دانشگاه تبریز ، firoozmahmoodi@tabrizu.ac.ir
چکیده:   (4444 مشاهده)

مقدمه: تلفیق در آموزش پزشکی به عنوان یکی از موضوعات جدید در برنامه‌های درسی دانشگاه‌های علوم پزشکی مطرح گردیده است. با توجه به اهمیت تلفیق در ارتقای کیفیت آموزش، این مطالعه با هدف بررسی میزان و ترتیب توجه به گام‌های تلفیق در برنامه‌های درسی دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شد.

روش‌ها: در این پژوهش توصیفی – پیمایشی، افراد نمونه شامل 177 نفر از اعضای هیأت‌علمی دانشکده پزشکی تبریز در سال 94 بودند که از طریق روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه محقق‌ساخته که روایی و پایایی آن تایید شد، گردآوری شد. داده‌های به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی و آزمون فریدمن مورد تحلیل قرار گرفت.

نتایج: از نظر اعضای هیأت‌علمی بین میزان و ترتیب توجه به گام‌های تلفیق از نظر رتبه‌بندی تفاوت معنادار وجود دارد (0001/0=p ،  421/744= . بالاترین میانگین و انحراف استاندارد در بین گام‌های تلفیق به ترتیب گام چهارم لانه‌ای (76/0±03/4)، گام اول جداسازی (71/59±0/3)، گام دوم آگاهی (92/26±0/3)، گام سوم هماهنگ‌سازی (13/1±99/2)، گام نهم چندرشته‌ای (18/98±1/2)، گام هشتم مکمل (00/24±1/2)، گام یازدهم فرارشته‌ای (00/1±23/2)، گام دهم بین رشته‌ای(87/23±0/2)، گام هفتم همبستگی (88/00±0/2)، گام ششم به اشتراک گذاری (91/0±92/1)، گام پنجم هماهنگ‌سازی زمانی (59/0±63/1) بود.

نتیجه‌گیری: بالاترین میانگین متعلق به گام چهارم (لانه‌ای) و پایین‌ترین متعلق به گام پنجم (هماهنگ‌سازی زمانی) است. بنابراین به نظر می‌رسد برای حرکت کردن به گام‌های بالاتر تلفیق لازم است که اساتید (مجریان برنامه درسی) با متخصصان و برنامه‌ریزان درسی (طراحان برنامه درسی) همکاری نزدیک داشته باشند، اختیارات تامی به گروه‌های آموزشی داده شود تا برنامه‌های درسی و دروس را بر اساس اقتضائات زمانی و مکانی تهیه و تدوین نمایند.

واژه‌های کلیدی: برنامه درسی، اعضای هیأت‌علمی پزشکی، تلفیق در برنامه‌های درسی، یاددهی-یادگیری
متن کامل [PDF 197 kb]   (1158 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: برنامه ريزي درسي
دریافت: 1394/8/16 | پذیرش: 1394/12/24 | انتشار: 1395/6/31
پرسشنامه مطالعه [DOCX 18 KB]  (212 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahmoodi F, Adib Y, Cheraghi Z. Curriculum integration in Medical Sciences: Perspective of Faculty Members in Tabriz University of Medical sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2016; 16 :242-248
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3933-fa.html

محمودی فیروز، ادیب یوسف، چراغی زینب. تلفیق در برنامه‌های درسی علوم پزشکی: دیدگاه اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1395; 16 () :248-242

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3933-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 16 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4414