[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 16 - ::
جلد 16 - صفحات 297-283 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر نقشه‌های مفهومی درآموزش: مروری نظام مند
مرضیه معراجی، ساناز سادات محمودیان، الهه هوشمند
دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، mahmoudians2@mums.ac.ir
چکیده:   (4088 مشاهده)

مقدمه: همگام با پیشرفت و توسعه علوم و فناوری شاهد دگرگونی‌هایی در فلسفه، محتوا و روش‌های آموزشی هستیم. رویکردهای سنتی و تصور انتقال دانش توسط معلمان و اساتید به مخاطبان، جای خود را به رویکردهای نوینی نظیر ساخت‌گرایی داده است. یکی از این رویکردها نقشه‌های مفهومی است. این مطالعه با هدف بررسی کاربرد نقشه‌های مفهومی در آموزش و یادگیری صورت گرفت.

روش‌ها: در این مطالعه مروری تمام مطالعات فارسی انجام شده در حوزه نقشه مفهومی از فروردین 80 الی اسفند 1393 از سه پایگاه اطلاعاتی الکترونیکی فارسی؛ بانک اطلاعات نشریات کشور (مگ ایران)، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی ایران، بانک اطلاعات مقالات علوم پزشکی ایران (سامانه دانش برکت گستر) جستجو و بررسی شدند. مقالات استخراج شده به روش تحلیل محتوی آنالیز شد.

نتایج: از مجموع 98 مقاله به دست آمده، 61 مقاله با توجه به معیارهای ورود از تحقیق خارج شدند. نتایج به دست امده از مطالعات 37 مقاله نشان داد که به ‌طورکلی 6/94درصد مطالعات به بررسی کاربرد نقشه مفهومی در یادگیری و بقیه به کاربرد این روش در ارزیابی میزان یادگیری پرداخته بودند. 54درصد کل مطالعات در حوزه سلامت بوده است که از این تعداد 2/43درصد در حیطه آموزش پرستاری انجام شده است.

نتیجه‌گیری: در حوزه آموزش نقشه مفهومی، به عنوان راهبرد یادگیری- یاددهی و ابزار ارزیابی مطرح گردیده است که موجب ارتقا یادگیری معنادار و عمیق می‌گردد. نقشه مفهومی در حوزه سلامت و به طور خاص در حیطه پرستاری منجر به ارتقای یادگیری معنادار و عمیق، بهبود تصمیم‌گیری بالینی، افزایش و توسعه تفکر انتقادی، افزایش مهارت حل مسأله، افزایش تعامل بین دانشجویان، افزایش خودکارآمدی و راهبردهای شناختی و آموزش به بیماران، افزایش میزان خلاقیت، بهسازی سبک رهبری، سامان‌دهی مراقبت‌ها و تسهیل تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به بیماری در محیط‌های پیچیده بالینی شده است.

واژه‌های کلیدی: نقشه مفهومی، مرور نظامند، یادگیری، آموزش، ارزیابی
متن کامل [PDF 338 kb]   (1888 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1394/5/26 | پذیرش: 1395/5/18 | انتشار: 1395/8/4
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

meraji M, Mahmoodian S S, houshmand E. The Effect of Concept Map on Education: A Systematic Review. Iranian Journal of Medical Education. 2016; 16 :283-297
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3837-fa.html

معراجی مرضیه، محمودیان ساناز سادات، هوشمند الهه. تأثیر نقشه‌های مفهومی درآموزش: مروری نظام مند. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1395; 16 () :297-283

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3837-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 16 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4410