XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbasi M, Dargahi S, Mohammad alipor Z, Mehrabi A. The Role of Student Stressors in Predicting Procrastination and Academic Burnout among Nursing Students. Iranian Journal of Medical Education 2015; 15 :293-303
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3465-fa.html
عباسی مسلم، درگاهی شهریار، محمد علیپور زینب، محرابی علیرضا. نقش عوامل استرس‌زای دانشجویی درپیش‌بینی تعلل‌ورزی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1394; 15 () :293-303

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3465-fa.html


دانشگاه خوارزمی، تهران، ، shahriardargahi@yahoo.com
چکیده:   (8822 مشاهده)

مقدمه: رشته‌ی پرستاری یکی از رشته‌هایی است که می‌تواند تنش زیادی برای دانشجویان به همراه داشته باشد. هدف این پژوهش بررسی نقش عوامل استرس‌زای دانشجویی در پیش بینی تعلل‌ورزی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان پرستاری بود. روش‌ها: در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی جامعه‌ی آماری شامل کلیه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال تحصیلی92-93 بود که از میان آنها 270 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این مطالعه از پرسشنامه‌های تعلل‌ورزی و فرسودگی تحصیلی و عوامل استرس‌زای دانشجویی استفاده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون انجام شد. نتایج: ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین عوامل استرس‌زای دانشجویی و تعلل‌ورزی و فرسودگی تحصیلی رابطه‌ی مثبت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که عوامل استرس‌زای دانشجویی مرتبط با شرایط تحصیلی، محیط آموزشی، فارغ‌التحصیلی و محیط خوابگاه در مجموع 8/11% از تغییرات فرسودگی تحصیلی دانشجویان و 6/18% از تغییرات تعلل‌ورزی را پیش‌بینی می‌کند. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر نقش عوامل استرس‌زای دانشجویی در تعلل‌ورزی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان پرستاری را آشکار ساخت که می‌تواند بیان‌کننده این باشد که عوامل استرس‌زای دانشجویی نقش مهمی در زمینه تشدید و بروز تعلل‌ورزی و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان پرستاری دارند.

متن کامل [PDF 272 kb]   (3192 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: برنامه ريزي درسي
دریافت: 1393/7/26 | پذیرش: 1394/8/9 | انتشار: 1394/8/9 | انتشار الکترونیک: 1394/8/9

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education