دانشگاه خوارزمی، تهران، ، shahriardargahi@yahoo.com
چکیده: (8279 مشاهده)
مقدمه: رشتهی پرستاری یکی از رشتههایی است که میتواند تنش زیادی برای دانشجویان به همراه داشته باشد. هدف این پژوهش بررسی نقش عوامل استرسزای دانشجویی در پیش بینی تعللورزی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان پرستاری بود. روشها: در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی جامعهی آماری شامل کلیه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال تحصیلی92-93 بود که از میان آنها 270 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این مطالعه از پرسشنامههای تعللورزی و فرسودگی تحصیلی و عوامل استرسزای دانشجویی استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون انجام شد. نتایج: ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین عوامل استرسزای دانشجویی و تعللورزی و فرسودگی تحصیلی رابطهی مثبت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که عوامل استرسزای دانشجویی مرتبط با شرایط تحصیلی، محیط آموزشی، فارغالتحصیلی و محیط خوابگاه در مجموع 8/11% از تغییرات فرسودگی تحصیلی دانشجویان و 6/18% از تغییرات تعللورزی را پیشبینی میکند. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نقش عوامل استرسزای دانشجویی در تعللورزی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان پرستاری را آشکار ساخت که میتواند بیانکننده این باشد که عوامل استرسزای دانشجویی نقش مهمی در زمینه تشدید و بروز تعللورزی و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان پرستاری دارند.
Abbasi M, Dargahi S, Mohammad alipor Z, Mehrabi A. The Role of Student Stressors in Predicting Procrastination and Academic Burnout among Nursing Students. Iranian Journal of Medical Education 2015; 15 :293-303 URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3465-fa.html
عباسی مسلم، درگاهی شهریار، محمد علیپور زینب، محرابی علیرضا. نقش عوامل استرسزای دانشجویی درپیشبینی تعللورزی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی 1394; 15 () :303-293