مقدمه: رشتهی پرستاری یکی از رشتههایی است که میتواند تنش زیادی برای دانشجویان به همراه داشته باشد. هدف این پژوهش بررسی نقش عوامل استرسزای دانشجویی در پیش بینی تعللورزی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان پرستاری بود. روشها: در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی جامعهی آماری شامل کلیه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال تحصیلی92-93 بود که از میان آنها 270 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این مطالعه از پرسشنامههای تعللورزی و فرسودگی تحصیلی و عوامل استرسزای دانشجویی استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون انجام شد. نتایج: ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین عوامل استرسزای دانشجویی و تعللورزی و فرسودگی تحصیلی رابطهی مثبت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که عوامل استرسزای دانشجویی مرتبط با شرایط تحصیلی، محیط آموزشی، فارغالتحصیلی و محیط خوابگاه در مجموع 8/11% از تغییرات فرسودگی تحصیلی دانشجویان و 6/18% از تغییرات تعللورزی را پیشبینی میکند. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نقش عوامل استرسزای دانشجویی در تعللورزی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان پرستاری را آشکار ساخت که میتواند بیانکننده این باشد که عوامل استرسزای دانشجویی نقش مهمی در زمینه تشدید و بروز تعللورزی و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان پرستاری دارند.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |