دوره 14، شماره 7 - ( 7-1393 )                   جلد 14 شماره 7 صفحات 650-641 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirzaei R, Borhani F, Fasihi Harandi T. Student's perception of clinical learning environment. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (7) :641-650
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3190-fa.html
میرزایی سیف آبادی رضا، برهانی فریبا، فصیحی هرندی طیبه. درک دانشجویان پرستاری از محیط یادگیری بالینی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (7) :641-650

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3190-fa.html


دکتر فریبا برهانی (استادیار)، مرکز تحقیقات اخلاق وحقوق پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران. aribaborhani@msn.com ، rezamirzaei1347@yahoo.com
چکیده:   (33279 مشاهده)
مقدمه: آموزش بالینی نقش کلیدی در پرستاری دارد. یکی از مهم‌ترین عوامل شناخته شده در زمینه موفقیت برنامه‌های آموزش پرستاری محیط‌های یادگیری است. هدف از انجام این مطالعه بررسی درک دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی جیرفت و کرمان از محیط یادگیری بالینی است. روش‌ها: این مطالعه توصیفی بر روی 133دانشجو مشغول به تحصیل در دانشکده پرستاری کرمان و جیرفت در سال 93-1392 انجام شد. اطلاعات از طریق پرسشنامه پژوهشگر ساخته جمع‌آوری گردید. پرسشنامه با استفاده از مطالعات چیوان هان، ساریکوسکی، کاچیوالا و سکالویک تهیه شد و روایی آن باضریب روایی 8/0 و پایایی آن با استفاده از روش آزمون مجدد و ضریب همبستگی74/0 تأیید شد. مقیاس پرسشنامه شش درجه ای به صورت کاملا مناسب، مناسب ، تقریباً مناسب، تقریباً نامناسب ، نامناسب و کاملا نامناسب با شیوه نمره‌دهی از صفر تا پنج بود. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری تی تست، پیرسون وANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: میانگین نمره کل بدست آمده از درک محیط یادگیری بالینی 63/0±79/2 از 5 می باشد. کم‌ترین نمره مربوط به حیطه حمایت توسط پرسنل (18/1±24/2) و بیش‌ترین نمره مربوط به حیطه ارتباط نظارتی (08/1±01/3) بود. میانگین نمره کل درک محیط یادگیری بالینی در دانشجویان پسر و دختر (023/0, p=297/2=t) و در سال تحصیلی دوم و سوم و چهارم (035/0, p= 43/3f=) از لحاظ آماری تفاوت معناداری داشت. نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد درک دانشجویان پرستاری از محیط یادگیری بالینی در سطح متوسط است. در این راستا پیشنهاد می‌شود الگوی مدیریتی بخش‌ها مورد توجه بیش‌تری قرار گیرد و الگوهای موفق و دلایل آن شناسایی شوند، به طوری که یادگیری دانشجویان و روحیه کارگروهی در تمامی بخش‌ها تقویت شود.
متن کامل [PDF 297 kb]   (1776 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش باليني
دریافت: 1393/2/1 | پذیرش: 1393/6/24 | انتشار: 1393/7/23 | انتشار الکترونیک: 1393/7/23

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education