[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 7 - ( 7-1393 ) ::
جلد 14 شماره 7 صفحات 641-650 برگشت به فهرست نسخه ها
درک دانشجویان پرستاری از محیط یادگیری بالینی
رضا میرزایی سیف آبادی، فریبا برهانی، طیبه فصیحی هرندی
دکتر فریبا برهانی (استادیار)، مرکز تحقیقات اخلاق وحقوق پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران. aribaborhani@msn.com ، rezamirzaei1347@yahoo.com
چکیده:   (3023 مشاهده)
مقدمه: آموزش بالینی نقش کلیدی در پرستاری دارد. یکی از مهم‌ترین عوامل شناخته شده در زمینه موفقیت برنامه‌های آموزش پرستاری محیط‌های یادگیری است. هدف از انجام این مطالعه بررسی درک دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی جیرفت و کرمان از محیط یادگیری بالینی است. روش‌ها: این مطالعه توصیفی بر روی 133دانشجو مشغول به تحصیل در دانشکده پرستاری کرمان و جیرفت در سال 93-1392 انجام شد. اطلاعات از طریق پرسشنامه پژوهشگر ساخته جمع‌آوری گردید. پرسشنامه با استفاده از مطالعات چیوان هان، ساریکوسکی، کاچیوالا و سکالویک تهیه شد و روایی آن باضریب روایی 8/0 و پایایی آن با استفاده از روش آزمون مجدد و ضریب همبستگی74/0 تأیید شد. مقیاس پرسشنامه شش درجه ای به صورت کاملا مناسب، مناسب ، تقریباً مناسب، تقریباً نامناسب ، نامناسب و کاملا نامناسب با شیوه نمره‌دهی از صفر تا پنج بود. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری تی تست، پیرسون وANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: میانگین نمره کل بدست آمده از درک محیط یادگیری بالینی 63/0±79/2 از 5 می باشد. کم‌ترین نمره مربوط به حیطه حمایت توسط پرسنل (18/1±24/2) و بیش‌ترین نمره مربوط به حیطه ارتباط نظارتی (08/1±01/3) بود. میانگین نمره کل درک محیط یادگیری بالینی در دانشجویان پسر و دختر (023/0, p=297/2=t) و در سال تحصیلی دوم و سوم و چهارم (035/0, p= 43/3f=) از لحاظ آماری تفاوت معناداری داشت. نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد درک دانشجویان پرستاری از محیط یادگیری بالینی در سطح متوسط است. در این راستا پیشنهاد می‌شود الگوی مدیریتی بخش‌ها مورد توجه بیش‌تری قرار گیرد و الگوهای موفق و دلایل آن شناسایی شوند، به طوری که یادگیری دانشجویان و روحیه کارگروهی در تمامی بخش‌ها تقویت شود.
واژه‌های کلیدی: درک دانشجو، محیط بالینی، پرستاری، محیط یادگیری، آموزش بالینی
متن کامل [PDF 297 kb]   (1142 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش باليني
دریافت: ۱۳۹۳/۲/۱ | پذیرش: ۱۳۹۳/۶/۲۴ | انتشار: ۱۳۹۳/۷/۲۳
پرسشنامه مطالعه [DOCX 26 KB]  (188 دریافت)
پرسشنامه مطالعه 2 [DOC 138 KB]  (171 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirzaei R, Borhani F, Fasihi Harandi T. Student's perception of clinical learning environment. Iranian Journal of Medical Education. 2014; 14 (7) :641-650
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3190-fa.html

میرزایی سیف آبادی رضا، برهانی فریبا، فصیحی هرندی طیبه. درک دانشجویان پرستاری از محیط یادگیری بالینی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (7) :641-650

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3190-fa.html



دوره 14، شماره 7 - ( 7-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3897