[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 3 - ( 3-1392 ) ::
جلد 13 شماره 3 صفحات 178-167 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه مدل‌های کلاسیک و خصیصه مکنون در ارزیابی آزمون‌های تخصصی ورود به دوره‌های کارورزی رشته پزشکی
هادی عباسی*، محمدرضا فلسفی‌نژاد، علی دلاور، نورعلی فرخی، محمدعلی محققی
، abbasihadi@yahoo.com
چکیده:   (13341 مشاهده)
مقدمه: علی‌رغم‌ استفاده گسترده از آزمون پیش‌کارورزی و اهمیت آن در ارزیابی دانشجویان پزشکی، مطالعه‌ای که یک تحلیل روان‌سنجی نظام‌مند از سؤالات این آزمون فراهم نماید وجود نداشت. لذا پژوهش حاضر به ارزیابی آزمون پیش‌کارورزی اسفند 1389 با استفاده از مدل‌های کلاسیک و خصیصه مکنون و مقایسه آن‌ها پرداخته است. روش‌ها: در این پژوهش توصیفی- مقطعی، تجزیه و تحلیل سؤالات آزمون بر پایه مدل کلاسیک، از طریق محاسبه ضرایب دشواری و تمیز، برآورد اعتبار آزمون به‌روش ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل گزینه‌های انحرافی با استفاده از آزمون مقایسه نسبت انتخاب گزینه‌ها از طریق نرم‌افزار EXCEL انجام ‌شد. بررسی بعدیت آزمون با نرم افزار NOHARM4 انجام شد. جهت برآورد پارامترهای سؤال (دشواری، تشخیص، حدس‌پذیری، تابع آگاهی سؤال و آزمون و خطای معیار اندازه‌گیری) از روش‌ها و مدل‌های خصیصه مکنون و از نرم‌افزار BILOG-MG3 استفاده شد. نتایج: طبق نظریه کلاسیک، 30 سؤال (15 درصد) در بازه قابل قبول ضرایب دشواری و تمیز قرار داشتند. ضریب اعتبار آزمون 913/0 به ‌دست آمد. 73 سؤال (5/36%) از لحاظ گزینه‌های انحرافی دارای ایراد بودند. بررسی بعدیت آزمون نشان داد که آزمون تک‌بعدی است. با استفاده از مدل لوجستیک سه‌پارامتری میانگین و انحراف معیار پارامتر دشواری (321/0 ، 874/1)، پارامتر تشخیص (021/1، 666/0) و پارامتر حدس (209/0 ، 082/0) به‌دست آمد. بیشترین میزان آگاهی آزمون در سطوح توانایی 0/1 و 8/2 قرار داشت و آزمون در نقاط برش از آگاهی کمتری نسبت به سطوح بالاتر توانایی برخوردار بود. نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش نشان داد که تحلیل‌های حاصل از مدل‌های خصیصه مکنون می‌توانند در جهت رفع محدودیت‌های نظریه کلاسیک آزمون مورد استفاده قرار گیرند.
واژه‌های کلیدی: آزمون پیش‌کارورزی، مدل کلاسیک، مدل‌های خصیصه مکنون
متن کامل [PDF 266 kb]   (2086 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1391/10/28 | پذیرش: 1392/2/2 | انتشار: 1392/3/12 | انتشار الکترونیک: 1392/3/12
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbasi H, Falsafinejad M R, Delavar A, Farrokhi N A, Mohagheghi M A. The Comparison of Two Models for Evaluation of Pre-internship Comprehensive Test: Classical and Latent Trait. Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (3) :167-178
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2521-fa.html

عباسی هادی، فلسفی‌نژاد محمدرضا، دلاور علی، فرخی نورعلی، محققی محمدعلی. مقایسه مدل‌های کلاسیک و خصیصه مکنون در ارزیابی آزمون‌های تخصصی ورود به دوره‌های کارورزی رشته پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (3) :167-178

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2521-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 3 - ( 3-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4570