Abbasi H, Falsafinejad M R, Delavar A, Farrokhi N A, Mohagheghi M A. The Comparison of Two Models for Evaluation of Pre-internship Comprehensive Test: Classical and Latent Trait. Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (3) :167-178
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2521-fa.html
عباسی هادی، فلسفینژاد محمدرضا، دلاور علی، فرخی نورعلی، محققی محمدعلی. مقایسه مدلهای کلاسیک و خصیصه مکنون در ارزیابی آزمونهای تخصصی ورود به دورههای کارورزی رشته پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (3) :167-178
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2521-fa.html
، abbasihadi@yahoo.com
چکیده: (13889 مشاهده)
مقدمه: علیرغم استفاده گسترده از آزمون پیشکارورزی و اهمیت آن در ارزیابی دانشجویان پزشکی، مطالعهای که یک تحلیل روانسنجی نظاممند از سؤالات این آزمون فراهم نماید وجود نداشت. لذا پژوهش حاضر به ارزیابی آزمون پیشکارورزی اسفند 1389 با استفاده از مدلهای کلاسیک و خصیصه مکنون و مقایسه آنها پرداخته است.
روشها: در این پژوهش توصیفی- مقطعی، تجزیه و تحلیل سؤالات آزمون بر پایه مدل کلاسیک، از طریق محاسبه ضرایب دشواری و تمیز، برآورد اعتبار آزمون بهروش ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل گزینههای انحرافی با استفاده از آزمون مقایسه نسبت انتخاب گزینهها از طریق نرمافزار EXCEL انجام شد. بررسی بعدیت آزمون با نرم افزار NOHARM4 انجام شد. جهت برآورد پارامترهای سؤال (دشواری، تشخیص، حدسپذیری، تابع آگاهی سؤال و آزمون و خطای معیار اندازهگیری) از روشها و مدلهای خصیصه مکنون و از نرمافزار BILOG-MG3 استفاده شد.
نتایج: طبق نظریه کلاسیک، 30 سؤال (15 درصد) در بازه قابل قبول ضرایب دشواری و تمیز قرار داشتند. ضریب اعتبار آزمون 913/0 به دست آمد. 73 سؤال (5/36%) از لحاظ گزینههای انحرافی دارای ایراد بودند. بررسی بعدیت آزمون نشان داد که آزمون تکبعدی است. با استفاده از مدل لوجستیک سهپارامتری میانگین و انحراف معیار پارامتر دشواری (321/0 ، 874/1)، پارامتر تشخیص (021/1، 666/0) و پارامتر حدس (209/0 ، 082/0) بهدست آمد. بیشترین میزان آگاهی آزمون در سطوح توانایی 0/1 و 8/2 قرار داشت و آزمون در نقاط برش از آگاهی کمتری نسبت به سطوح بالاتر توانایی برخوردار بود.
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش نشان داد که تحلیلهای حاصل از مدلهای خصیصه مکنون میتوانند در جهت رفع محدودیتهای نظریه کلاسیک آزمون مورد استفاده قرار گیرند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1391/10/28 | پذیرش: 1392/2/2 | انتشار: 1392/3/12 | انتشار الکترونیک: 1392/3/12
ارسال پیام به نویسنده مسئول