Anbari Z, Jamilian H, Rafiee M, Qomi M, Moslemi Z. The Relationship between Students’ Satisfaction with Major, Mental Health and Academic Achievement in Arak University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (6) :489-497
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2519-fa.html
عنبری زهره، جمیلیان حمیدرضا، رفیعی محمد، قمی مهین، مسلمی زهرا. رابطه رضایت از رشته تحصیلی با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (6) :489-497
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2519-fa.html
، jamilian.hr@arakmu.ac.ir
چکیده: (17695 مشاهده)
مقدمه: توجه به رضایت از رشته تحصیلی و سلامت روان دانشجویان از جهت ارتقای توان علمی، میزان یادگیری و پیشرفت تحصیلی آنان از اهمیت ویژهای برخوردار است. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط رضایت از رشته تحصیلی با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 1391 انجام شد.
روشها: در این پژوهش توصیفی همبستگی، رابطه بین رضایت از رشته تحصیلی با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی در بین 403 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی اراک که با روش نمونه گیری تصادفی طبقهای از سه دانشکده پزشکی، پیراپزشکی و پرستاری مامایی انتخاب شده بودند، ارزیابی گردید. دادهها از طریق پرسشنامه استاندارد سلامت عمومی و پرسشنامه محققساخته رضایت از رشته تحصیلی جمع آوری شد. دادهها از با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن وآزمون t مستقل تحلیل گردید.
نتایج: میانگین نمره رضایت از رشته تحصیلی در بین دانشجویان این دانشگاه 38/12±16/61 (از حداکثر 90) و در حد متوسط بود. سلامت عمومی با میانگین (65/10±36/26)، وجود اختلال خفیف را نشان داد. بین رضایت از رشته تحصیلی با سلامت عمومی دانشجویان ارتباط معناداری وجود نداشت (061/0-r= و 22/0p=). اما بین رضایت از رشته تحصیلی با پیشرفت تحصیلی (113/0-r= و 024/0p=) و همچنین نمره سلامت روان با پیشرفت تحصیلی همبستگی معنادار و منفی وجود داشت(166/0-r= و 001/0p=).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج حاصل از وجود ارتباط بین رضایت از رشته تحصیلی و سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانشجویان، توجه ویژه به اهمیت نقش اساتید مشاور، تقویت مراکز مشاوره در دانشگاهها با هدف پایش وضعیت تحصیلی دانشجویان و شناسایی و فراهم نمودن خدمات درمانی لازم ویژه دانشجویان در معرض آسیبهای روانی و بالاخره جلب مشارکت و تعامل خانوادهها با سیستم آموزشی در سطح دانشگاهها، ضروری به نظر میرسد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1391/10/27 | پذیرش: 1392/6/6 | انتشار: 1392/6/6 | انتشار الکترونیک: 1392/6/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول