مقدمه: پزشکان عمومی داوطلب در برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع باید برای ارائه خدمات و مراقبتهای لازم به جمعیت تحت پوشش خود آماده گردند. هدف مطالعه حاضر، تعیین و اولویتبندی نیازهای آموزشی این پزشکان در حیطههای وظایف ابلاغ شده به پزشک خانواده جهت طراحی برنامههای توانمندسازی آنان بود.
روشها: این مطالعه توصیفی مقطعی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1391 انجام شد. در این مطالعه 507 نفر از جامعه هدف به روش نمونهگیری طبقهای شرکت کرده و پرسشنامه را به روش خودایفا تکمیل کردند. ابزار مورد استفاده، پرسشنامهای محققساخته و خودایفا شامل 60 گویه ( با مقیاس 1 تا 5) بود که نظر پزشکان عمومی داوطلب در برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع را در مورد شدت نیاز ایشان به آموزش در زمینه وظایف پزشکان در سه حیطهی مصوب دستورالعمل برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در مناطق شهری (نسخه 02) می پرسید. تحلیل اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی انجام پذیرفت.
نتایج: بیشترین میانگین نمره نیاز آموزشی این پزشکان در زمینه اقدامات اولیه در اورژانسهای تنفسی(01/1±93/3) ، انجام CPR و لولهگذاری تراشه(08/1±93/3)، مراقبت از بیماران مسموم(94/0±76/3)، اختلالات شایع روانپزشکی(92/0±79/3) و سامانه خدمات سلامت ایرانیان(92/0±77/3) بود. کمترین میانگین نمره نیاز آموزشی مربوط به روشهای پیشگیری از بارداری(09/1±99/2)، مهارتهای ارتباطی با بیمار و در محیط کار(06/1±06/3)، اصول و مهارتهای مشاوره تنظیم خانواده(04/1±16/3)، مراقبت از بیماریهای قابل پیشگیری با واکسن(97/0±24/3) و نحوه آموزش سلامت(98/0±24/3) بود.
نتیجهگیری: آموزش اقدامات اولیه و تدبیر فوریتها در برنامههای آموزش مداوم باید توسط مسؤولان برنامههای بازآموزی و برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در اولویت قرار گیرد. تأکید بر اهداف برنامه پزشک خانواده یعنی مدیریت و ارائه خدمات سلامت باید همزمان با طراحی و اجرای آموزش بستههای خدمتی سلامت نیز انجام شود.
Omid A, Yammani N, Heidari K, Mousavi T, Mousavi A. Educational Needs of General Practitioners Who Enrolled as Family Physicians in National Family Medicine Program and Referral System . Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (6) :470-479 URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2499-fa.html
امید اطهر، یمانی نیکو، حیدری کمال، مقدسی طاهره، موسوی عارفه. نیازهای آموزشی پزشکان عمومی داوطلب در برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (6) :470-479