Omid A, Yammani N, Heidari K, Mousavi T, Mousavi A. Educational Needs of General Practitioners Who Enrolled as Family Physicians in National Family Medicine Program and Referral System . Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (6) :470-479
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2499-fa.html
امید اطهر، یمانی نیکو، حیدری کمال، مقدسی طاهره، موسوی عارفه. نیازهای آموزشی پزشکان عمومی داوطلب در برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (6) :470-479
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2499-fa.html
، yammani@edc.mui.ac.ir
چکیده: (14734 مشاهده)
مقدمه: پزشکان عمومی داوطلب در برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع باید برای ارائه خدمات و مراقبتهای لازم به جمعیت تحت پوشش خود آماده گردند. هدف مطالعه حاضر، تعیین و اولویتبندی نیازهای آموزشی این پزشکان در حیطههای وظایف ابلاغ شده به پزشک خانواده جهت طراحی برنامههای توانمندسازی آنان بود.
روشها: این مطالعه توصیفی مقطعی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1391 انجام شد. در این مطالعه 507 نفر از جامعه هدف به روش نمونهگیری طبقهای شرکت کرده و پرسشنامه را به روش خودایفا تکمیل کردند. ابزار مورد استفاده، پرسشنامهای محققساخته و خودایفا شامل 60 گویه ( با مقیاس 1 تا 5) بود که نظر پزشکان عمومی داوطلب در برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع را در مورد شدت نیاز ایشان به آموزش در زمینه وظایف پزشکان در سه حیطهی مصوب دستورالعمل برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در مناطق شهری (نسخه 02) می پرسید. تحلیل اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی انجام پذیرفت.
نتایج: بیشترین میانگین نمره نیاز آموزشی این پزشکان در زمینه اقدامات اولیه در اورژانسهای تنفسی(01/1±93/3) ، انجام CPR و لولهگذاری تراشه(08/1±93/3)، مراقبت از بیماران مسموم(94/0±76/3)، اختلالات شایع روانپزشکی(92/0±79/3) و سامانه خدمات سلامت ایرانیان(92/0±77/3) بود. کمترین میانگین نمره نیاز آموزشی مربوط به روشهای پیشگیری از بارداری(09/1±99/2)، مهارتهای ارتباطی با بیمار و در محیط کار(06/1±06/3)، اصول و مهارتهای مشاوره تنظیم خانواده(04/1±16/3)، مراقبت از بیماریهای قابل پیشگیری با واکسن(97/0±24/3) و نحوه آموزش سلامت(98/0±24/3) بود.
نتیجهگیری: آموزش اقدامات اولیه و تدبیر فوریتها در برنامههای آموزش مداوم باید توسط مسؤولان برنامههای بازآموزی و برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در اولویت قرار گیرد. تأکید بر اهداف برنامه پزشک خانواده یعنی مدیریت و ارائه خدمات سلامت باید همزمان با طراحی و اجرای آموزش بستههای خدمتی سلامت نیز انجام شود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
برنامه ريزي درسي دریافت: 1391/10/15 | پذیرش: 1392/6/6 | انتشار: 1392/6/6 | انتشار الکترونیک: 1392/6/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول