مقدمه: از مهمترین عوامل مرتبط با سبکهای تفکر و پیشرفت تحصیلی دانشجویان، سبک یادگیری آنان است. هدف این پژوهش، تعیین سبکهای یادگیری غالب دانشجویان و ارتباط آن با کارکرد سبکهای تفکر و پیشرفت تحصیلی در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بود.
روشها: در یک پژوهش توصیفی مقطعی، 214 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب شدند. به منظور جمعآوری اطلاعات، از پرسشنامههای سبکهای یادگیری کلب (LSI) و پرسشنامه کارکرد سبکهای تفکر استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، ازروشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و MANOVA , x2) استفاده شد.
نتایج: سبک یادگیری غالب دانشجویان پرستاری و مامایی در این مطالعه، جذبکننده بود. نتایج آزمون خی دو نشان داد که بین سبک یادگیری غالب کل دانشجویان، تفاوت معناداری وجود دارد (68/76= x2، 000/0p=).اما بین سبک یادگیری غالب دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری مشاهده نشد (14/0p=). علاوه بر این، نتایج آزمون MANOVA نشان داد که در کارکرد سبکهای تفکر و پیشرفت تحصیلی دانشجویان براساس سبک یادگیری آنان تفاوت معناداری وجود ندارد (36/0p=).
نتیجهگیری: با توجه به این که در سبکهای تفکر و پیشرفت تحصیلی، براساس سبکهای یادگیری تفاوت معناداری مشاهده نشد، پیشنهاد میشود اقدامات لازم در خصوص غنیسازی محیطهای آموزشی و روشهای تدریس و ارزشیابی اساتید صورت پذیرد.
Ahanchian M, Mohamadzadeghasr A, Garavand H, Hosseini A. Prevalent Learning Styles among Nursing and Midwifery Students and its Association with Functionality of Thinking styles and Academic Achievement a Study in Mashhad School of Nursing and Midwifery. Iranian Journal of Medical Education. 2012; 12 (8) :577-588 URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2170-fa.html
آهنچیان محمدرضا، محمدزاده قصر اعظم، گراوند هوشنگ، حسینی سید علی اکبر. سبکهای یادگیری غالب دانشجویان پرستاری و مامایی و ارتباط آن با کارکرد سبکهای تفکر و پیشرفت تحصیلی . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (8) :588-577