Ahanchian M, Mohamadzadeghasr A, Garavand H, Hosseini A. Prevalent Learning Styles among Nursing and Midwifery Students and its Association with Functionality of Thinking styles and Academic Achievement a Study in Mashhad School of Nursing and Midwifery. Iranian Journal of Medical Education 2012; 12 (8) :577-588
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2170-fa.html
آهنچیان محمدرضا، محمدزاده قصر اعظم، گراوند هوشنگ، حسینی سید علی اکبر. سبکهای یادگیری غالب دانشجویان پرستاری و مامایی و ارتباط آن با کارکرد سبکهای تفکر و پیشرفت تحصیلی . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (8) :577-588
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2170-fa.html
، azam_mohamadzade@yahoo.com
چکیده: (11576 مشاهده)
مقدمه: از مهمترین عوامل مرتبط با سبکهای تفکر و پیشرفت تحصیلی دانشجویان، سبک یادگیری آنان است. هدف این پژوهش، تعیین سبکهای یادگیری غالب دانشجویان و ارتباط آن با کارکرد سبکهای تفکر و پیشرفت تحصیلی در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بود.
روشها: در یک پژوهش توصیفی مقطعی، 214 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب شدند. به منظور جمعآوری اطلاعات، از پرسشنامههای سبکهای یادگیری کلب (LSI) و پرسشنامه کارکرد سبکهای تفکر استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، ازروشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و MANOVA , x2) استفاده شد.
نتایج: سبک یادگیری غالب دانشجویان پرستاری و مامایی در این مطالعه، جذبکننده بود. نتایج آزمون خی دو نشان داد که بین سبک یادگیری غالب کل دانشجویان، تفاوت معناداری وجود دارد (68/76= x2، 000/0p=).اما بین سبک یادگیری غالب دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری مشاهده نشد (14/0p=). علاوه بر این، نتایج آزمون MANOVA نشان داد که در کارکرد سبکهای تفکر و پیشرفت تحصیلی دانشجویان براساس سبک یادگیری آنان تفاوت معناداری وجود ندارد (36/0p=).
نتیجهگیری: با توجه به این که در سبکهای تفکر و پیشرفت تحصیلی، براساس سبکهای یادگیری تفاوت معناداری مشاهده نشد، پیشنهاد میشود اقدامات لازم در خصوص غنیسازی محیطهای آموزشی و روشهای تدریس و ارزشیابی اساتید صورت پذیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
برنامه ريزي درسي دریافت: 1391/3/24 | پذیرش: 1391/4/13 | انتشار: 1391/8/25 | انتشار الکترونیک: 1391/8/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول