Dehghan M, Anvari M, Abasi A. Attitudes of Anatomy Faculties in Medical Schools toward Horizontal Integration of Courses on Anatomical Sciences . Iranian Journal of Medical Education 2012; 12 (9) :647-655
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2004-fa.html
دهقان مریم، انوری مرتضی، عباسی ابوالقاسم. نگرش اعضای هیأتعلمی علوم تشریحی در دانشکدههای پزشکی درباره فرایند ادغام افقی دروس علوم تشریحی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (9) :647-655
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2004-fa.html
، SUN_BELUGA@YAHOO.COM
چکیده: (9760 مشاهده)
مقدمه: امروزه دروس نظری علوم تشریحی به دو شیوه ادغامی و موضعی (regional) توسط اساتید دانشگاههای علوم پزشکی تدریس میشود. به نظر میرسد شیوه تدریس به صورت ادغام کردن دروس، اساتید را در فهماندن بهتر دروس به دانشجویان رشته پزشکی خصوصاً در دوره بالینی یاری میدهد. لذا با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا طی یک نظرسنجی به بررسی دیدگاه اعضای هیأتعلمی علوم تشریحی دانشگاههای علوم پزشکی ایران در مورد ادغام افقی دروس علوم تشریحی بپردازیم.
روشها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1390است. با روش نمونهگیری تصادفی ساده، از بین اعضای هیأتعلمی رشته علوم تشریحی دانشگاههای علوم پزشکی ایران، که دروس علوم تشریحی به صورت طرح ادغام افقی در دانشگاه آنها اجرا شده بود و در کنگره علوم تشریحی شرکت کرده بودند، افرادی جهت شرکت در مطالعه انتخاب شدند. ابزار پژوهش یک پرسشنامه محققساخته شامل سؤالاتی در زمینه میزان آشنایی اساتید از طرح ادغام دروس علوم تشریحی، وجود امکانات برای طرح ادغام، و میزان رضایت اساتید از طرح ادغام و اولویتبندی دروس بود. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: بنا به نظر 16 نفر(3/33%) از شرکتکنندگان، طرح ادغام در کمک به درک بهتر مجاورات به آنها به میزان کم، مؤثر بوده است. 24نفر(50%) از شرکتکنندگان میزان آشنایی خود را با فرایند طرح ادغام به میزان زیاد و خیلی زیاد بیان نمودند. 24 نفر(50%) از اساتید موافقت خود را با تدریس دروس به صورت سیستماتیک به میزان زیاد و و خیلی زیاد اعلام کردند. 18نفر (5/37%) از اساتید به میزان زیاد با ادغام دروس جنین و آناتومی موافق بودند. پاسخگویان اولویت تقدم و تأخر ارائه دروس را به ترتیب آناتومی، بافتشناسی، جنینشناسی، و فیزیولوژی ذکر نمودند.
نتیجهگیری: با توجه به این که نیمی از اساتید موافقت خود را در تدریس دروس علوم پایه به صورت طرح ادغام افقی به میزان زیاد و بسیار زیاد بیان کردند و با توجه به نتایج مطالعه حاضر، پیشنهاد میشود جدول زمانبندی طرح درس به ترتیب دروس با اولویت آناتومی، بافتشناسی، جنینشناسی، و فیزیولوژی تنظیم شود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه دریافت: 1390/12/10 | پذیرش: 1391/7/8 | انتشار: 1391/9/25 | انتشار الکترونیک: 1391/9/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول