[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 12، شماره 9 - ( 9-1391 ) ::
جلد 12 شماره 9 صفحات 647-655 برگشت به فهرست نسخه ها
نگرش اعضای هیأت‌علمی علوم تشریحی در دانشکده‌های پزشکی درباره فرایند ادغام افقی دروس علوم تشریحی
مریم دهقان، مرتضی انوری، ابوالقاسم عباسی
، SUN_BELUGA@YAHOO.COM
چکیده:   (7106 مشاهده)
مقدمه: امروزه دروس نظری علوم تشریحی به دو شیوه ادغامی و موضعی (regional) توسط اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی تدریس می‌شود. به نظر می‌رسد شیوه تدریس به صورت ادغام کردن دروس، اساتید را در فهماندن بهتر دروس به دانشجویان رشته پزشکی خصوصاً در دوره بالینی یاری می‌دهد. لذا با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا طی یک نظرسنجی به بررسی دیدگاه اعضای هیأت‌علمی علوم تشریحی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران در مورد ادغام افقی دروس علوم تشریحی بپردازیم. روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1390است. با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، از بین اعضای هیأت‌علمی رشته علوم تشریحی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، که دروس علوم تشریحی به صورت طرح ادغام افقی در دانشگاه آنها اجرا شده بود و در کنگره علوم تشریحی شرکت کرده بودند، افرادی جهت شرکت در مطالعه انتخاب شدند. ابزار پژوهش یک پرسشنامه محقق‌ساخته شامل سؤالاتی در زمینه میزان آشنایی اساتید از طرح ادغام دروس علوم تشریحی، وجود امکانات برای طرح ادغام، و میزان رضایت اساتید از طرح ادغام و اولویت‌بندی دروس بود. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: بنا به نظر 16 نفر(3/33%) از شرکت‌کنندگان، طرح ادغام در کمک به درک بهتر مجاورات به آنها به میزان کم، مؤثر بوده است. 24نفر(50%) از شرکت‌کنندگان میزان آشنایی خود را با فرایند طرح ادغام به میزان زیاد و خیلی زیاد بیان نمودند. 24 نفر(50%) از اساتید موافقت خود را با تدریس دروس به صورت سیستماتیک به میزان زیاد و و خیلی زیاد اعلام کردند. 18نفر (5/37%) از اساتید به میزان زیاد با ادغام دروس جنین و آناتومی موافق بودند. پاسخ‌گویان اولویت تقدم و تأخر ارائه دروس را به ترتیب آناتومی، بافت‌شناسی، جنین‌شناسی، و فیزیولوژی ذکر نمودند. نتیجه‌گیری: با توجه به این که نیمی از اساتید موافقت خود را در تدریس دروس علوم پایه به صورت طرح ادغام افقی به میزان زیاد و بسیار زیاد بیان کردند و با توجه به نتایج مطالعه حاضر، پیشنهاد می‌شود جدول زمان‌بندی طرح درس به ترتیب دروس با اولویت آناتومی، بافت‌شناسی، جنین‌شناسی، و فیزیولوژی تنظیم شود.
واژه‌های کلیدی: نگرش، اساتید، تدریس، روش ادغام، روش موضعی، علوم پایه
متن کامل [PDF 217 kb]   (1270 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
دریافت: ۱۳۹۰/۱۲/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۱/۷/۸
پرسشنامه مطالعه [DOC 46 KB]  (411 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehghan M, Anvari M, Abasi A. Attitudes of Anatomy Faculties in Medical Schools toward Horizontal Integration of Courses on Anatomical Sciences . Iranian Journal of Medical Education. 2012; 12 (9) :647-655
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2004-fa.html

دهقان مریم، انوری مرتضی، عباسی ابوالقاسم. نگرش اعضای هیأت‌علمی علوم تشریحی در دانشکده‌های پزشکی درباره فرایند ادغام افقی دروس علوم تشریحی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (9) :647-655

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2004-fa.html



دوره 12، شماره 9 - ( 9-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3897