دوره 12، شماره 4 - ( 4-1391 )                   جلد 12 شماره 4 صفحات 273-265 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghamari Zare Z, Purfarzad Z, Ghorbani M, Zamani M. Factors Affecting Learning of Pharmaceutical Care in Clinical Education: Arak Nursing Students’ Perspectives. Iranian Journal of Medical Education 2012; 12 (4) :265-273
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1936-fa.html
قمری زارع زهره، پورفرزاد زهرا، قربانی مجتبی، زمانی مجید. عوامل مؤثر بر یادگیری مراقبت دارویی در آموزش بالینی: نظرات دانشجویان پرستاری اراک. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (4) :265-273

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1936-fa.html


، purfarzad7@yahoo.com
چکیده:   (11909 مشاهده)
مقدمه: دانش داروشناسی اهمیت زیادی در ارائه مراقبت پرستاری دارد، با این حال توجه کمی به یاددهی و یادگیری داروشناسی برای مربیان و دانشجویان صورت گرفته است. این مطالعه با هدف بررسی نظرات دانشجویان پرستاری اراک نسبت به عوامل مؤثر بر یادگیری مراقبت دارویی در آموزش بالینی انجام شده است. روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی است که در دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 90 - 1389 صورت گرفت. انتخاب نمونه به صورت سرشماری انجام شد و 61 نفر از دانشجویان پرستاری ترم 6، 7 و 8 سال تحصیلی 90– 1389 با استفاده از پرسشنامه محقق‌ساخته مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات جمع‌آوری شده با استفاده از آمار توصیفی پردازش شد. نتایج: 3/62% شرکت کنندگان، مرد و بقیه زن بودند که میانگین و انحراف معیار سنی آنها 29/1±02/22 سال تعیین شد، همچنین میانگین و انحراف معیار نمره فارماکولوژی تئوری آنها 34/2±45/14 تعیین گردید. مشخص گردید که دانشجویان به متغیرهای مربی بالینی، فراگیر و محیط بالینی به عنوان عوامل مؤثر بر یادگیری مراقبت دارویی تأکید دارند که در میان حیطه‌های مرتبط با مربی بالینی، حیطه صلاحیت حرفه‌ای مربی دارای رتبه یک با میانگین 29/2 به عنوان مهم‌ترین عامل مؤثر بر یادگیری مراقبت دارویی شناخته شد. نتیجه‌گیری: مورد توجه قرار دادن و تقویت ویژگی‌های مدرسان، به کارگیری مدرسان کارآمد، مناسب‌سازی محیط بالین، توجه به ویژگی‌ها و انگیزاننده‌های دانشجویان در کسب تجربیات و درک اهمیت و ضرورت تحصیل دانش و عملکرد صحیح دارو و ارائه راه کارهای افزایش یادگیری بالینی در دانشجویان می‌تواند فرآیند یادگیری مراقبت دارویی را تسهیل و تقویت نماید.
متن کامل [PDF 286 kb]   (2153 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش باليني
دریافت: 1390/10/13 | پذیرش: 1391/4/14 | انتشار: 1391/4/25 | انتشار الکترونیک: 1391/4/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education