 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Ghamari Zare Z,  Purfarzad Z,  Ghorbani M,  Zamani M. Factors Affecting Learning of Pharmaceutical Care in Clinical Education: Arak Nursing Students’ Perspectives.  Iranian Journal of Medical Education 2012; 12 (4) :265-273
URL: 
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1936-fa.html   
                    
                    قمری زارع زهره،  پورفرزاد زهرا،  قربانی مجتبی،  زمانی مجید. عوامل مؤثر بر یادگیری مراقبت دارویی در آموزش بالینی: نظرات دانشجویان پرستاری اراک.  مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (4) :265-273
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1936-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                     ، purfarzad7@yahoo.com
                    
                    
                    چکیده:       (12734 مشاهده)
                    
                    
                    مقدمه: دانش داروشناسی اهمیت زیادی در ارائه مراقبت پرستاری دارد، با این حال توجه کمی به یاددهی و یادگیری داروشناسی برای مربیان و دانشجویان صورت گرفته است. این مطالعه با هدف بررسی نظرات دانشجویان پرستاری اراک نسبت به عوامل مؤثر بر یادگیری مراقبت دارویی در آموزش بالینی انجام شده است.
روشها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی است که در دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 90 - 1389 صورت گرفت. انتخاب نمونه به صورت سرشماری انجام شد و 61 نفر از دانشجویان پرستاری ترم 6، 7 و 8 سال تحصیلی 90– 1389 با استفاده از پرسشنامه محققساخته مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از آمار توصیفی پردازش شد.
نتایج: 3/62% شرکت کنندگان، مرد و بقیه زن بودند که میانگین و انحراف معیار سنی آنها 29/1±02/22 سال تعیین شد، همچنین میانگین و انحراف معیار نمره فارماکولوژی تئوری آنها 34/2±45/14 تعیین گردید. مشخص گردید که دانشجویان به متغیرهای مربی بالینی، فراگیر و محیط بالینی به عنوان عوامل مؤثر بر یادگیری مراقبت دارویی تأکید دارند که در میان حیطههای مرتبط با مربی بالینی، حیطه صلاحیت حرفهای مربی دارای رتبه یک با میانگین 29/2 به عنوان مهمترین عامل مؤثر بر یادگیری مراقبت دارویی شناخته شد.
نتیجهگیری: مورد توجه قرار دادن و تقویت ویژگیهای مدرسان، به کارگیری مدرسان کارآمد، مناسبسازی محیط بالین، توجه به ویژگیها و انگیزانندههای دانشجویان در کسب تجربیات و درک اهمیت و ضرورت تحصیل دانش و عملکرد صحیح دارو و ارائه راه کارهای افزایش یادگیری بالینی در دانشجویان میتواند فرآیند یادگیری مراقبت دارویی را تسهیل و تقویت نماید.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشی اصیل |
                    موضوع مقاله: 
                    
آموزش باليني  دریافت: 1390/10/13 | پذیرش: 1391/4/14 | انتشار: 1391/4/25 | انتشار الکترونیک: 1391/4/25
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    ارسال پیام به نویسنده مسئول