دیدگاه کارورزان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان پیرامون درس تغذیه
|
ابراهیم فلاحی، محمدحسین کاوه |
|
|
چکیده: (18231 مشاهده) |
مقدمه: تغییرات علم و تکنولوژی و شرایط جمعیتی و نقش عمده رژیم غذایی در پاتوژنز بیماریهای مزمن، ضرورت توجه و سازماندهی مجدد محتوا و سرفصلهای درس تغذیه رشته پزشکی را مطرح نموده است. هدف از این تحقیق، بررسی دیدگاه کارورزان پزشکی عمومیدانشگاه علوم پزشکی لرستان در سال 1383 در مورد سرفصلهای فعلی درس تغذیه و موضوعات پیشنهادی برای اضافه شدن به آموزش تغذیه در رشته پزشکی است.
روشها: این تحقیق به روش توصیفی انجام گردید و اطلاعات از طریق پرسشنامه پایا و روا گردآوری شد. پرسشنامه براساس سرفصلهای موجود، وقت اختصاص یافته و ضرورت یادگیری آن، به علاوه، موضوعاتی که پزشکان بیشترین مواجهه را با آنها دارند ولی در درس فعلی وجود ندارد، طراحی گردید. این پرسشنامه برای 56 نفر از کارورزان دانشگاه ارسال و به صورت خودایفا تکمیل شد. اطلاعات جمعآوری شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: بر اساس نظرات شرکتکنندگان در مطالعه سرفصلهای موجود، درس تغذیه رشته پزشکی عمومی باید تفکیک و در سه مرحله علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، و کارآموزی تدریس شود. لزوم وجود موضوعات دیگری از قبیل رژیمهای بیمارستانی، تغذیه با لوله و تغذیه وریدی، تغذیه و رژیمدرمانی در بیماریهای مختلف مثل دیابت و... را در قالب آموزش تغذیه در دانشکدههای پزشکی پیشنهاد نمودند و در مجموع، درس فعلی تغذیه را تا حدود 9/55 درصد کاربردی و متناسب با نیازهای حرفهای خود دانستند.
نتیجهگیری: درس اصول کلی تغذیه که هم اکنون در دانشکدههای پزشکی سطح کشور تدریس میشود، کارآیی لازم را برای یک پزشک ندارد و باید دراین زمینه اصلاحاتی صورت گیرد که شامل اضافه نمودن موضوعات جدید به درس، ارائه مباحث در مرحله مناسب دوره پزشکی عمومی و افزودن تعداد واحد مربوط به بحث تغذیه و رژیم درمانی در دوره پزشکی عمومی است. |
|
واژههای کلیدی: تغذیه، کارورزان، برنامهریزی درسی، سرفصل دروس، رشته پزشکی. |
|
متن کامل [PDF 191 kb]
(2758 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/11/21 | انتشار: 1385/3/25
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|