[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 5 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 1389 ) ::
جلد 10 شماره 5 صفحات 1295-1289 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر راهنمای یادگیری در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری
محمد رضا عبدالملکی، وحید عشوریون، صدیقه مومنی، یدالله زارع زاده، محمد زاهد رخزادی
، ashourioun@med.mui.ac.ir
چکیده:   (16428 مشاهده)
مقدمه: در انجام مهارت‌های بالینی داشتن دانش کافی و به روز، داشتن انگیزه کافی برای کار در محیط‌های بالینی، و نیز دانستن شیوه انجام مهارت‌ها از اساسی‌ترین مفاهیم مراقبت از بیمار است. در این طرح تأثیر آموزش مبتنی بر راهنمای یادگیری بر کسب صلاحیت بالینی و رضایت‌مندی فراگیران را مورد بررسی قرار دادیم. روش‌ها: این طرح یک مطالعه نیمه تجربی بود، که بر روی 37 نفر از دانشجویان پرستاری که کارآموزی بخش CCU را می‌گذراندند انجام شد. ابتدا راهنمای یادگیری با استفاده از روش علمی طراحی آموزشی تهیه شد، سپس دانشجویان به دو گروه مداخله و شاهد تقسیم شدند. گروه شاهد کارآموزی خود را به شیوه معمول سپری کرده و گروه مداخله بعد از گروه شاهد دوره کارآموزی را با استفاده از راهنمای یادگیری طی کردند. در پایان دوره برای دو گروه شاهد و مداخله یک آزمون OSCE برگزار گردید. داده‌های به دست آمده با استفاده از نرم‌افزار SPSS و با Independent T Test بررسی گردید. نتایج: باتوجه به نتایج به دست آمده مشخص شد که گروه مداخله از نظر میزان دسترسی به اهداف آموزشی و کسب صلاحیت بالینی نسبت به گروه شاهد بهتر عمل کرده و بین نمرات به دست آمده اختلاف معناداری وجود داشت (002/0=p) رضایت‌مندی دانشجویان گروه مداخله از راهنمای یادگیری طراحی شده با استفاده از آماره‌های توصیفی آنالیز شد که نتایج نشان داد 2/88 درصد دانشجویان اظهار رضایت نموده و آن را خوب ارزیابی کردند. نتیجه‌گیری: نتایج بالا و نیز مطالعات دیگری که در این زمینه انجام شده حاکی از آنست که استفاده از راهنمای یادگیری می‌تواند به عنوان یک ابزار آموزشی مفید رضایت دانشجویان را جلب نموده و برای ایجاد یادگیری معنادار کمک قابل توجهی به دانشجویان نماید.
واژه‌های کلیدی: راهنمای یادگیری، رضایت‌مندی فراگیران، صلاحیت بالینی
متن کامل [PDF 280 kb]   (2247 دریافت)    
نوع مطالعه: ساير موارد | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1390/2/27 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/11/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdolmaleki M, Ashoorioun V, Momeni S, Zarezadeh Y, rokhzadi M. The influence of study guide on clinical education of nursery students. Iranian Journal of Medical Education. 2011; 10 (5) :1289-1295
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1646-fa.html

عبدالملکی محمد رضا، عشوریون وحید، مومنی صدیقه، زارع زاده یدالله، رخزادی محمد زاهد. تأثیر راهنمای یادگیری در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (5) :1295-1289

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1646-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 5 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4374