[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 5 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 1389 ) ::
جلد 10 شماره 5 صفحات 1250-1245 برگشت به فهرست نسخه ها
روایی پیش‌بین دروس تخصصی آزمون ورودی دانشگاه‌ها‌ در دانشجویان پزشکی
عارفه عرفان، علی‌رضا یوسفی، سید علی موسوی، آزیتا رستمی
، aryousefy@edc.mui.ac.ir
چکیده:   (15146 مشاهده)
مقدمه: تعیین ویژگی‌های روانسنجی و از جمله روایی پیش‌بین، آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها به ویژه در رشته‌هایی که پرورش دانشجویان طولانی، پر‌هزینه و برای سلامت جامعه با اهمیت‌ است‌؛‌ یکی از مطالعات اساسی است که بایستی مکرر انجام و نتایج آن از سوی سازمان سنجش مورد توجه قرار گیرد. هدف: این مطالعه تعیین روایی پیش‌بین آزمون‌های اختصاصی ورودی دانشگاه‌ها در پیش‌بینی موفقیت آموزشی دانشجویان رشته پزشکی‌ بود. روش‌ها: یکصد و پنجاه و هفت دانشجو پذیرفته شده رشته پزشکی در سال 1383 در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند. نمرات‌ دروس اختصاصی(زیست شناسی، فیزیک،ریاضی و شیمی) و یک درس عمومی (زبان انگلیسی) در آزمون ورودی به عنوان متغیر‌های پیش‌بینی کننده و نمره آزمون جامع علوم پایه به عنوان متغیر ملاک در نظر گرفته شد. در تجزیه و تحلیل آماری از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند‌گانه با نرم افزار SPSSانجام شد. نتایج: در بررسی همبستگی ساده بین متغیرهای پیش‌بین و ملاک، همه مواد امتحانی با متغیر ملاک همبستگی معنادار داشتند. با انجام مدل‌سازی با استفاده از رگرسیون چندگانه صرفاً درس زیست شناسی قابلیت پیش‌بینی کنندگی معنادار داشت. نتیجه‌گیری: از میان متغیر‌های پیش‌بین نمره زیست و ریاضی از روایی پیش‌بینی بالاتری نسبت به سایر متغیرها برخوردار بودند.
واژه‌های کلیدی: روایی پیش بین، آزمون اختصاصی دانشگاه، آزمون جامع علوم پایه پزشکی
متن کامل [PDF 250 kb]   (2638 دریافت)    
نوع مطالعه: ساير موارد | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1390/2/23 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/11/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Erfan A, Yousefi A, Mousavi S A, Rostami A. Predictive validity of specialized courses in the university entrance examination for medical students. Iranian Journal of Medical Education. 2011; 10 (5) :1245-1250
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1633-fa.html

عرفان عارفه، یوسفی علی‌رضا، موسوی سید علی، رستمی آزیتا. روایی پیش‌بین دروس تخصصی آزمون ورودی دانشگاه‌ها‌ در دانشجویان پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (5) :1250-1245

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1633-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 5 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4374