Erfan A, Yousefi A, Mousavi S A, Rostami A. Predictive Validity Of Specialized Courses In The University Entrance Examination For Medical Students. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (5) :1245-1250
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1633-fa.html
عرفان عارفه، یوسفی علیرضا، موسوی سید علی، رستمی آزیتا. روایی پیشبین دروس تخصصی آزمون ورودی دانشگاهها در دانشجویان پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (5) :1245-1250
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1633-fa.html
، aryousefy@edc.mui.ac.ir
چکیده: (16713 مشاهده)
مقدمه: تعیین ویژگیهای روانسنجی و از جمله روایی پیشبین، آزمونهای ورودی دانشگاهها به ویژه در رشتههایی که پرورش دانشجویان طولانی، پرهزینه و برای سلامت جامعه با اهمیت است؛ یکی از مطالعات اساسی است که بایستی مکرر انجام و نتایج آن از سوی سازمان سنجش مورد توجه قرار گیرد. هدف: این مطالعه تعیین روایی پیشبین آزمونهای اختصاصی ورودی دانشگاهها در پیشبینی موفقیت آموزشی دانشجویان رشته پزشکی بود. روشها: یکصد و پنجاه و هفت دانشجو پذیرفته شده رشته پزشکی در سال 1383 در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند. نمرات دروس اختصاصی(زیست شناسی، فیزیک،ریاضی و شیمی) و یک درس عمومی (زبان انگلیسی) در آزمون ورودی به عنوان متغیرهای پیشبینی کننده و نمره آزمون جامع علوم پایه به عنوان متغیر ملاک در نظر گرفته شد. در تجزیه و تحلیل آماری از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه با نرم افزار SPSSانجام شد. نتایج: در بررسی همبستگی ساده بین متغیرهای پیشبین و ملاک، همه مواد امتحانی با متغیر ملاک همبستگی معنادار داشتند. با انجام مدلسازی با استفاده از رگرسیون چندگانه صرفاً درس زیست شناسی قابلیت پیشبینی کنندگی معنادار داشت. نتیجهگیری: از میان متغیرهای پیشبین نمره زیست و ریاضی از روایی پیشبینی بالاتری نسبت به سایر متغیرها برخوردار بودند.
نوع مطالعه:
ساير موارد |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1390/2/23 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/11/26 | انتشار الکترونیک: 1389/11/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول