[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 5 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 1389 ) ::
جلد 10 شماره 5 صفحات 1256-1251 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش حضوری و جزوه در کاهش اضطراب مراجعه‌کنندگان 25-7 ساله به بخش اکوکاردیوگرافی
مصطفی نجفی، محمدرضا ملک احمدی، سلیمان خیری، زهرا حسینی میرزایی، عارفه عرفان
، mr.malekahmadi@gmail.com
چکیده:   (14334 مشاهده)
مقدمه: اکوکاردیوگرافی تست تشخیصی است که از امواج اولتراسوند برای تولید تصویر از عضلات قلبی و دریچه‌ها استفاده می‌شود.. اکوکاردیوگرافی یک سری اطلاعات مفید راجع به قلب و عملکرد آن را جهت درمان تأمین می‌کند. اکوکاردیوگرافی، برای ارزیابی بیماری‌های دریچه‌ای قلب مفید است. با توجه به این که هیچ عارضه جانبی شناخته شده‌ای ندارد، این روش نیز مانند هر پروسه دیگری در پزشکی، با استرس و ناراحتی همراه خواهد بود. جلب اعتماد و از بین بردن استرس بیماران باید از لحظه اول برخورد آغاز شود. لذا در این پژوهش به اثرات مفید اکوکاردیوگرافی، عوارض جانبی احتمالی و روش انجام آن اشاره شده و تاثیر آموزش حضوری و جزوه در کاهش اضطراب بیماران مورد بررسی قرار گرفته است. روش‌ها: این مطالعه به صورت کارآزمایه بالینی و نمونه‌گیری در دسترس از کودکان 25-7 ساله‌ای است که به مرکز اکوکاردیوگرافی بیمارستان هاجر شهرکرد مراجعه کردند بود. 90 نفر به صورت تصادفی به سه گروه 30 نفری (یک گروه شاهد و دو گروه مورد) تقسیم شدند. آموزش‌های لازم در مورد اکوکاردیوگرافی به صورت پمفلت، جزوه و آموزش حضوری توسط پزشک به مدت 15 دقیقه به بیماران دو گروه ارائه شد. پرسشنامه اضطراب اشپیل برگر، یک بار قبل و بعد از آموزش و اکوکاردیوگرافی به بیمار داده شد. اطلاعات وارد نرم‌افزار SPSS گردید و توسط آزمون‌های مجذور کای، آنالیز واریانس و T زوج تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: اضطراب آشکار قبل از اکوکاردیوگرافی، در گروه آموزش دیده با پمفلت 6/9±9/47، گروه آموزش حضوری 5/11±2/48 و گروه کنترل 1/31±5/46 بوده است. گرچه میزان اضطراب آشکار و پنهان پس از اکوکاردیوگرافی کاهش یافت (05/0>P) اما تفاوتی در میزان اضطراب آشکار و پنهان پس از آموزش بین سه گروه آموزش دیده با پمفلت، گروه آموزش حضوری و گروه کنترل دیده نشد(05/0
واژه‌های کلیدی: آموزش حضوری و جزوه، اضطراب، اکوکاردیوگرافی
متن کامل [PDF 233 kb]   (2047 دریافت)    
نوع مطالعه: ساير موارد | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1390/2/23 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/11/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najafi M, Malek Ahmadi M R, Kheiri S, Hosseini Mirzaei Z, Erfan A. Effect of face-to-face training and pamphlets in reducing anxiety in 7-25 years old clients referred to echocardiography. Iranian Journal of Medical Education. 2011; 10 (5) :1251-1256
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1632-fa.html

نجفی مصطفی، ملک احمدی محمدرضا، خیری سلیمان، حسینی میرزایی زهرا، عرفان عارفه. تأثیر آموزش حضوری و جزوه در کاهش اضطراب مراجعه‌کنندگان 25-7 ساله به بخش اکوکاردیوگرافی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (5) :1256-1251

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1632-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 5 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4374