Najafi M, Malek Ahmadi M R, Kheiri S, Hosseini Mirzaei Z, Erfan A. Effect Of Face-To-Face Training And Pamphlets In Reducing Anxiety In 7-25 Years Old Clients Referred To Echocardiography. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (5) :1251-1256
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1632-fa.html
نجفی مصطفی، ملک احمدی محمدرضا، خیری سلیمان، حسینی میرزایی زهرا، عرفان عارفه. تأثیر آموزش حضوری و جزوه در کاهش اضطراب مراجعهکنندگان 25-7 ساله به بخش اکوکاردیوگرافی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (5) :1251-1256
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1632-fa.html
، mr.malekahmadi@gmail.com
چکیده: (15638 مشاهده)
مقدمه: اکوکاردیوگرافی تست تشخیصی است که از امواج اولتراسوند برای تولید تصویر از عضلات قلبی و دریچهها استفاده میشود.. اکوکاردیوگرافی یک سری اطلاعات مفید راجع به قلب و عملکرد آن را جهت درمان تأمین میکند. اکوکاردیوگرافی، برای ارزیابی بیماریهای دریچهای قلب مفید است. با توجه به این که هیچ عارضه جانبی شناخته شدهای ندارد، این روش نیز مانند هر پروسه دیگری در پزشکی، با استرس و ناراحتی همراه خواهد بود. جلب اعتماد و از بین بردن استرس بیماران باید از لحظه اول برخورد آغاز شود. لذا در این پژوهش به اثرات مفید اکوکاردیوگرافی، عوارض جانبی احتمالی و روش انجام آن اشاره شده و تاثیر آموزش حضوری و جزوه در کاهش اضطراب بیماران مورد بررسی قرار گرفته است. روشها: این مطالعه به صورت کارآزمایه بالینی و نمونهگیری در دسترس از کودکان 25-7 سالهای است که به مرکز اکوکاردیوگرافی بیمارستان هاجر شهرکرد مراجعه کردند بود. 90 نفر به صورت تصادفی به سه گروه 30 نفری (یک گروه شاهد و دو گروه مورد) تقسیم شدند. آموزشهای لازم در مورد اکوکاردیوگرافی به صورت پمفلت، جزوه و آموزش حضوری توسط پزشک به مدت 15 دقیقه به بیماران دو گروه ارائه شد. پرسشنامه اضطراب اشپیل برگر، یک بار قبل و بعد از آموزش و اکوکاردیوگرافی به بیمار داده شد. اطلاعات وارد نرمافزار SPSS گردید و توسط آزمونهای مجذور کای، آنالیز واریانس و T زوج تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: اضطراب آشکار قبل از اکوکاردیوگرافی، در گروه آموزش دیده با پمفلت 6/9±9/47، گروه آموزش حضوری 5/11±2/48 و گروه کنترل 1/31±5/46 بوده است. گرچه میزان اضطراب آشکار و پنهان پس از اکوکاردیوگرافی کاهش یافت (05/0>P) اما تفاوتی در میزان اضطراب آشکار و پنهان پس از آموزش بین سه گروه آموزش دیده با پمفلت، گروه آموزش حضوری و گروه کنترل دیده نشد(05/0
نوع مطالعه:
ساير موارد |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1390/2/23 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/11/26 | انتشار الکترونیک: 1389/11/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول