[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 5 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 1389 ) ::
جلد 10 شماره 5 صفحات 859-850 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین اهداف آموزشی و ارزشیابی آن در گروه ‌آموزشی علوم تشریحی دانشکده پزشکی اصفهان
رسول صالحی، نجمه جعفری، مرجان گلشنی، فریبا حقانی
، n_jafari@med.mui.ac.ir
چکیده:   (18069 مشاهده)
مقدمه: اهداف آموزشی یکی از پایه‌های اصلی برنامه‌های آموزشی را تشکیل می‌دهد هدف این مطالعه تبیین اهداف آموزشی و ارزشیابی‌ آن‌ است که می‌تواند گامی مؤثر در جهت ارتقای آموزش علوم پایه پزشکی باشد. روش‌ها: این مطالعه یک مطالعه توصیفی تحلیلی است که در آن در ابتدا شش کارگروه متشکل از معاون آموزشی، اعضای هیأت‌علمی گروه و کارشناسان آموزشی تشکیل شد و اهداف آموزشی دروس آناتومی اندام‌، آناتومی سر وگردن‌، آناتومی تنه‌، نورو آناتومی‌، جنین شناسی و بافت‌شناسی تدوین شد. سپس برای آگاهی از نظرات دانشجویان در مورد اهداف آموزشــی تدوین شده، پرسشنامه‌ای در اختیار دانشجویانی که دروس مورد نظر را گذرانده بودند قرار گرفت. از مجموع 300‌ پرسشنامه‌ توزیع شده 207 عدد از آنها توسط دانشجویان تکمیل شد و اطلاعات آن توسط نرم‌افزار‌SPSS تحلیل شد. در قدم بعد میزان توجه به اهداف در فرایند تدریس و نیز میزان دستیابی به اهداف توسط پرسشنامه L O Q مورد بررسی قرارگرفت که این پرسشنامه توسط 23 نفر از دانشجویانی که حضور فعالی در کلاس‌های درس داشتند تکمیل شد و درصد میزان توجه اساتید به اهداف در هر درس مشخص شد. نتایج: نظر سنجی انجام شده از دانشجویان نشان داد که 78 درصد دانشجویان از اهداف تدوین شده در مطالعه در طول ترم استفاده کردند و 67 درصد دانشجویان بیان داشتند که در دست داشتن اهداف به آنان کمک نمود تا از منابع مناسبتری به یادگیری مطالب بپردازند. همچنین آنالیز پرسشنامه‌های LOQ بیانگر این بود که که در اکثر دروس، اهداف تدوین شده به همراه سطح آموزشی و منابع مربوطه در تدریس اساتید رعایت شده بود. نتیجه‌گیری: تهیه و تدوین اهداف آموزشی و ارائه آن به صورتی که دسترسی و اعمال اصلاحات در آن به سادگی امکان‌پذیر باشد می‌تواند گامی اساسی در ارتقای آموزش دوره علوم پایه پزشکی محسوب شود و لزوم پایش این اهداف از نظر استفاده از آنها در روند آموزش دانشجویان مفید است.
واژه‌های کلیدی: اهداف آموزشی‌، دوره علوم پایه، ‌ ارزشیابی
متن کامل [PDF 260 kb]   (3328 دریافت)    
نوع مطالعه: ساير موارد | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1390/2/3 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/11/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

salehi R, Jafari N, Golshani M, Haghani F. Determining Educational Objectives and Evaluating Them in Department of Anatomy in Isfahan School of Medicine. Iranian Journal of Medical Education. 2011; 10 (5) :850-859
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1584-fa.html

صالحی رسول، جعفری نجمه، گلشنی مرجان، حقانی فریبا. تبیین اهداف آموزشی و ارزشیابی آن در گروه ‌آموزشی علوم تشریحی دانشکده پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (5) :859-850

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1584-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 5 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4374