Salehi R, Jafari N, Golshani M, Haghani F. Determining Educational Objectives And Evaluating Them In Department Of Anatomy In Isfahan School Of Medicine. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (5) :850-859
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1584-fa.html
صالحی رسول، جعفری نجمه، گلشنی مرجان، حقانی فریبا. تبیین اهداف آموزشی و ارزشیابی آن در گروه آموزشی علوم تشریحی دانشکده پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (5) :850-859
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1584-fa.html
، n_jafari@med.mui.ac.ir
چکیده: (19465 مشاهده)
مقدمه: اهداف آموزشی یکی از پایههای اصلی برنامههای آموزشی را تشکیل میدهد هدف این مطالعه تبیین اهداف آموزشی و ارزشیابی آن است که میتواند گامی مؤثر در جهت ارتقای آموزش علوم پایه پزشکی باشد. روشها: این مطالعه یک مطالعه توصیفی تحلیلی است که در آن در ابتدا شش کارگروه متشکل از معاون آموزشی، اعضای هیأتعلمی گروه و کارشناسان آموزشی تشکیل شد و اهداف آموزشی دروس آناتومی اندام، آناتومی سر وگردن، آناتومی تنه، نورو آناتومی، جنین شناسی و بافتشناسی تدوین شد. سپس برای آگاهی از نظرات دانشجویان در مورد اهداف آموزشــی تدوین شده، پرسشنامهای در اختیار دانشجویانی که دروس مورد نظر را گذرانده بودند قرار گرفت. از مجموع 300 پرسشنامه توزیع شده 207 عدد از آنها توسط دانشجویان تکمیل شد و اطلاعات آن توسط نرمافزارSPSS تحلیل شد. در قدم بعد میزان توجه به اهداف در فرایند تدریس و نیز میزان دستیابی به اهداف توسط پرسشنامه L O Q مورد بررسی قرارگرفت که این پرسشنامه توسط 23 نفر از دانشجویانی که حضور فعالی در کلاسهای درس داشتند تکمیل شد و درصد میزان توجه اساتید به اهداف در هر درس مشخص شد. نتایج: نظر سنجی انجام شده از دانشجویان نشان داد که 78 درصد دانشجویان از اهداف تدوین شده در مطالعه در طول ترم استفاده کردند و 67 درصد دانشجویان بیان داشتند که در دست داشتن اهداف به آنان کمک نمود تا از منابع مناسبتری به یادگیری مطالب بپردازند. همچنین آنالیز پرسشنامههای LOQ بیانگر این بود که که در اکثر دروس، اهداف تدوین شده به همراه سطح آموزشی و منابع مربوطه در تدریس اساتید رعایت شده بود. نتیجهگیری: تهیه و تدوین اهداف آموزشی و ارائه آن به صورتی که دسترسی و اعمال اصلاحات در آن به سادگی امکانپذیر باشد میتواند گامی اساسی در ارتقای آموزش دوره علوم پایه پزشکی محسوب شود و لزوم پایش این اهداف از نظر استفاده از آنها در روند آموزش دانشجویان مفید است.
نوع مطالعه:
ساير موارد |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1390/2/3 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/11/26 | انتشار الکترونیک: 1389/11/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول