[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 5 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 1389 ) ::
جلد 10 شماره 5 صفحات 613-609 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر ادغام درس فیزیولوژی با یافته‌های کلینیکی و پاراکلینیکی بر نگرش و علاقه دانشجویان پزشکی به درس فیزیولوژی
مجید خزاعی
، Khazaei@med.mui.ac.ir
چکیده:   (23065 مشاهده)
مقدمه: کاربردی نمودن مطالب تئوریک در دوره علوم پایه پزشکی نقش مهمی در افزایش انگیزه و علاقه‌مندی دانشجویان به این دروس خواهد داشت. هدف از این مطالعه تأثیر ادغام درس فیزیولوژی با یافته‌های کلینیکی و پاراکلینیکی بر نگرش و علاقه دانشجویان پزشکی به درس فیزیولوژی روش‌ها: این مطالعه به صورت پیش تجربی بر روی 75 دانشجوی پزشکی ترم 4 دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. دانشجویان همزمان با گذراندن مطالب تئوری درس فیزیولوژی در بخش‌های کلینیکال و پاراکلینیکال بیمارستان‌های آموزشی حاضر شده و با پایه فیزیولوژیک بیماری‌ها آشنا شدند. نگرش دانشجویان در مورد درس فیزیولوژی، انگیزه و علاقه به درس فیزیولوژی قبل و بعد از ادغام، و نحوه تدریس دوره با یک پرسشنامه، بعد از ادغام مورد بررسی قرار گرفت. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS تجزیه و تحلیل و نتایج به صورت میانگین و انحراف معیار و مقایسه‌ها با آزمون t انجام گرفت. نتایج: نتایج نشان داد علاقه دانشجویان به شرکت در این برنامه از 25/0±30/15 قبل از برنامه به 35/0±38/17 پس از برنامه افزایش یافت (05/0p>). همچنین بررسی نگرش دانشجو به درس فیزیولوژی نشان می‌داد که قبل از ادغام میانگین و انحراف معیار 33/0±30/11 بود که بعد از ادغام به 25/0±71/16 افزایش یافته و اختلاف معنا‌داری داشت (05/0p>). ارزشیابی نحوه تدریس و شرایط کلی برگزاری دوره نیز عدد 08/19 از 20 را نشان داد. نتیجه‌گیری: حضور در بیمارستان و برخورد با بیمار همزمان با آموزش تئوری، می تواند کمک زیادی به افزایش انگیزه درونی و بهبود دیدگاه دانشجویان نسبت به دروس علوم پایه بخصوص درس فیزیولوژی نماید.
واژه‌های کلیدی: ادغام، فیزیولوژی، پزشکی، نگرش، انگیزه، دانشجوی پزشکی
     
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1389/12/4 | پذیرش: 1390/5/13 | انتشار: 1389/11/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khazaei M. Effects of Integrating Physiology Lessons to Clinical and Para-Clinical Findings on Medical Students' Attitude and Motivation toward Physiology Lesson. Iranian Journal of Medical Education. 2011; 10 (5) :609-613
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1481-fa.html

خزاعی مجید. تأثیر ادغام درس فیزیولوژی با یافته‌های کلینیکی و پاراکلینیکی بر نگرش و علاقه دانشجویان پزشکی به درس فیزیولوژی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (5) :613-609

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1481-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 5 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4414