مقدمه: کاربردی نمودن مطالب تئوریک در دوره علوم پایه پزشکی نقش مهمی در افزایش انگیزه و علاقهمندی دانشجویان به این دروس خواهد داشت. هدف از این مطالعه تأثیر ادغام درس فیزیولوژی با یافتههای کلینیکی و پاراکلینیکی بر نگرش و علاقه دانشجویان پزشکی به درس فیزیولوژی
روشها: این مطالعه به صورت پیش تجربی بر روی 75 دانشجوی پزشکی ترم 4 دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. دانشجویان همزمان با گذراندن مطالب تئوری درس فیزیولوژی در بخشهای کلینیکال و پاراکلینیکال بیمارستانهای آموزشی حاضر شده و با پایه فیزیولوژیک بیماریها آشنا شدند. نگرش دانشجویان در مورد درس فیزیولوژی، انگیزه و علاقه به درس فیزیولوژی قبل و بعد از ادغام، و نحوه تدریس دوره با یک پرسشنامه، بعد از ادغام مورد بررسی قرار گرفت. دادهها با نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل و نتایج به صورت میانگین و انحراف معیار و مقایسهها با آزمون t انجام گرفت.
نتایج: نتایج نشان داد علاقه دانشجویان به شرکت در این برنامه از 25/0±30/15 قبل از برنامه به 35/0±38/17 پس از برنامه افزایش یافت (05/0p>). همچنین بررسی نگرش دانشجو به درس فیزیولوژی نشان میداد که قبل از ادغام میانگین و انحراف معیار 33/0±30/11 بود که بعد از ادغام به 25/0±71/16 افزایش یافته و اختلاف معناداری داشت (05/0p>). ارزشیابی نحوه تدریس و شرایط کلی برگزاری دوره نیز عدد 08/19 از 20 را نشان داد.
نتیجهگیری: حضور در بیمارستان و برخورد با بیمار همزمان با آموزش تئوری، می تواند کمک زیادی به افزایش انگیزه درونی و بهبود دیدگاه دانشجویان نسبت به دروس علوم پایه بخصوص درس فیزیولوژی نماید.
Khazaei M. Effects of Integrating Physiology Lessons to Clinical and Para-Clinical Findings on Medical Students' Attitude and Motivation toward Physiology Lesson. Iranian Journal of Medical Education. 2011; 10 (5) :609-613 URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1481-fa.html
خزاعی مجید. تأثیر ادغام درس فیزیولوژی با یافتههای کلینیکی و پاراکلینیکی بر نگرش و علاقه دانشجویان پزشکی به درس فیزیولوژی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (5) :613-609