دوره 11، شماره 9 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 12-1390 1390 )                   جلد 11 شماره 9 صفحات 1130-1129 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghasemian Safaei H, Farajzadegan Z. Active participation of student s in teaching. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (9) :1129-1130
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1459-fa.html
قاسمیان صفایی حاجیه، فرج زادگان زیبا. مشارکت فعال دانشجو در تدریس. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (9) :1129-1130

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1459-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
چکیده:   (10404 مشاهده)
.مطالعات نشان داده که مشارکت فعال دانشجو در امر یادگیری در دروس علوم پایه یکی از بهترین روشهای یادگیری میباشد که باعث تشویق دانشجو به حضور در کلاس درس شده، دانشجو به نقاط ضعف و قوت خود پی برده و از حالت منفعل و شنونده خارج میشود. با توجه به اهمیت مشارکت دانشجویان در امر تدریس، این مطالعه‌ به منظور تعیین نگرش دانشجویان نسبت به تاثیرمشارکت در تدریس انجام شد تا بتواند موجب ارتقاء کیفیت تدریس با شرکت فعال دانشجویان در سطوح مختلف علمی, افزایش میزان یادگیری, تمرکز در کلاس, علاقه مند کردن دانشجو به درس باکتری شناسی گردد. روش کار : این مطالعه در دو ترم متوالی در درسهای باکتری شناسی رشته پزشکی و میکروب شناسی عمومی و میکروب شناسی مواد غذایی رشته تغذیه در سالهای 86 و 87 اجرا شد . در این مطالعه مقطعی که تعداد 100دانشجو شرکت داشتند، پنجاه نفر از آنان دانشجویان پزشکی و 50 نفر دانشجوی رشته تغذیه بودند مداخله برای تغییر در یادگیری و ایجاد مشارکت در تدریس به صورت مراحل زیرتا اخر ترم ارایه گردید . باایجاد صمیمیت (Warming up) به مدت 2-1 دقیقه , مروری بر جلسه قبل و ارتباط آن با این جلسه, شروع تدریس و تکرار مطب به صورت پرسش در کلاس با ایجاد جوی فعال به مدت 35 دقیقه سپس جمع بندی مطالب ارایه شده به صورت خلاصه انجام شد. ارزیابی پایان ترم با سئوالات مناسب از مطالب ارائه شده در کلاس و کتاب رفرانس انجام گردید . برای بررسی نگرش دانشجویان پرسشنامه ای با 6 سوال طراحی گردید . نتایج : از مجموع 100دانشجو شرکت کننده در مطالعه 50 % دانشجوی پزشکی و 50% دانشجوی رشته تغذیه بودند . نمره نگرش دانشجویان در مورد مشارکت فعال دانشجو در تدریس 76/3 ± 13/26 با حداکثر نمره 13 و حداقل 50/17 از کل نمره 30 بود. بحث و نتیجه گیری : بررسی نظرات دانشجویان بر اساس پرسشنامه ها و نظر خواهی های حضوری به نظر می‌رسد محققین به اهداف آموزشی که افزایش میزان یادگیری، تمرکز در کلاس، تشویق به حضور در کلاس، علاقه مند کردن دانشجو به درس باکتری شناسی بود رسیده و این شیوه آموزشی در بهبود یادگیری آنها موثر بوده است.
متن کامل [PDF 119 kb]   (2473 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
دریافت: 1389/11/26 | پذیرش: 1391/1/16 | انتشار: 1390/12/25 | انتشار الکترونیک: 1390/12/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education