Farzandipour M, Meidani Z, Rangraz Jeddi F, Gilasi H, Shokrizadeh Arani L, Mobarak, Z. The Effect of Educational Intervention on Medical Diagnosis Recording among Residents in Kashan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2012; 12 (1) :90-98
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1427-fa.html
فرزندی پور مهرداد، میدانی زهرا، رنگرز جدی فاطمه، گیلاسی حمید رضا، شکری زاده آرانی لیلا، مبارک زهره. تأثیر آموزش بر میزان رعایت اصول تشخیصنویسی در دستیاران دانشگاه علوم پزشکی کاشان . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (1) :90-98
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1427-fa.html
، farzandipour_m@kaums.ac.ir
چکیده: (10826 مشاهده)
مقدمه: بررسیها نشان میدهد که به کارگیری مداخلات متفاوت مانند آموزش میتواند در بهبود میزان مستندسازی و کاهش پروندههای ناقص مؤثر واقع گردد. از آنجا که پزشکان نقش کلیدی در مستندسازی پرونده پزشکی ایفا میکنند پژوهشگران بر آن شدند که تأثیر مداخله آموزشی را بر میزان رعایت اصول تشخیصنویسی دستیاران دانشگاه علوم پزشکی کاشان مورد ارزیابی قرار دهند.
روشها: این مطالعه نیمه تجربی در سال 1389 بر روی 19 دستیار تخصصی (داخلی، جراحی و زنان و زایمان) دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام شد. در یک کارگاه 5 ساعته اصول تشخیصنویسی پروندههای پزشکی در حوزه بیماریهای جراحی، زایمان و داخلی به دستیاران آموزش داده شد. به ازای گروههای مختلف دستیاران، 5 پرونده پزشکی در دو دوره قبل و بعد از مداخله بر اساس چکلیستی، طبق اصول ثبت اطلاعات تشخیصی در گروههای مختلف دستیاران، مورد سنجش قرار گرفت. دادهها با استفاده از آزمون t-test و وﯾﻠﮑاکسون تجزیه و تحلیل گردید.
نتایج: بر اساس نتایج مطالعه وضعیت ثبت تشخیصهای زایمان با اجرای مداخله آموزشی تغییری نداشته است همچنین وضعیت ثبت علت زمینهای و تظاهرات بالینی توسط دستیاران تخصصی داخلی و جراحی قبل و بعد از آموزش نیز تفاوت معناداری نشان نداد (285/0p=) و (584/0p=). بنابراین وضعیت ثبت تشخیصهای سه گروه دستیاران داخلی، جراحی و زنان و زایمان قبل و بعد از مداخله آموزشی تغییر قابل توجهی را نشان نمیدهد.
نتیجهگیری: اجرای مکانیسم آموزشی در قالب کارگاه به تنهایی تأثیری بر ارتقای اصول تشخیصنویسی در پروندههای پزشکی توسط دستیاران ندارد. با توجه به این نتیجه این مطالعه و نتایجی که از سایر مطالعات بدست آمده است برای داشتن یک پرونده پزشکی کامل، صحیح و با کیفیت باید راهکارهای موثرتر از جمله همکاری سه مؤلفه اصلی مدیریت، متخصصان مدیریت اطلاعات بهداشتی درمانی و ارائهدهندگان مراقبت در نظر گرفته شود. بنابراین بر نظارت بر رعایت موازین به موازات آموزش تأکید میگردد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1389/11/9 | پذیرش: 1390/6/12 | انتشار: 1391/1/27 | انتشار الکترونیک: 1391/1/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول