[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 12، شماره 1 - ( 1-1391 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 90-98 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش بر میزان رعایت اصول تشخیص‌نویسی در دستیاران دانشگاه علوم پزشکی کاشان
مهرداد فرزندی پور، زهرا میدانی، فاطمه رنگرز جدی، حمید رضا گیلاسی، لیلا شکری زاده آرانی، زهره مبارک
، farzandipour_m@kaums.ac.ir
چکیده:   (8133 مشاهده)
مقدمه: بررسی‌ها نشان می‌دهد که به کارگیری مداخلات متفاوت مانند آموزش می‌تواند در بهبود میزان مستند‌سازی و کاهش پرونده‌های ناقص مؤثر واقع گردد. از آنجا که پزشکان نقش کلیدی در مستند‌سازی پرونده پزشکی ایفا می‌کنند پژوهشگران بر آن شدند که تأثیر مداخله آموزشی را بر میزان رعایت اصول تشخیص‌نویسی دستیاران دانشگاه علوم پزشکی کاشان مورد ارزیابی قرار دهند. روش‌ها: این مطالعه نیمه تجربی در سال 1389 بر روی 19 دستیار تخصصی (داخلی، جراحی و زنان و زایمان) دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام شد. در یک کارگاه 5 ساعته اصول تشخیص‌نویسی پرونده‌های پزشکی در حوزه بیماری‌های جراحی، زایمان و داخلی به دستیاران آموزش داده شد. به ازای گروه‌های مختلف دستیاران، 5 پرونده پزشکی در دو دوره قبل و بعد از مداخله بر اساس چک‌لیستی، طبق اصول ثبت اطلاعات تشخیصی در گروه‌های مختلف دستیاران، مورد سنجش قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از آزمون t-test و وﯾﻠﮑاکسون تجزیه و تحلیل گردید. نتایج: بر اساس نتایج مطالعه وضعیت ثبت تشخیص‌های زایمان با اجرای مداخله آموزشی تغییری نداشته است همچنین وضعیت ثبت علت زمینه‌ای و تظاهرات بالینی توسط دستیاران تخصصی داخلی و جراحی قبل و بعد از آموزش نیز تفاوت معناداری نشان نداد (285/0p=) و (584/0p=). بنابراین وضعیت ثبت تشخیص‌های سه گروه دستیاران داخلی، جراحی و زنان و زایمان قبل و بعد از مداخله آموزشی تغییر قابل توجهی را نشان نمی‌دهد. نتیجه‌گیری: اجرای مکانیسم آموزشی در قالب کارگاه به تنهایی تأثیری بر ارتقای اصول تشخیص‌نویسی در پرونده‌های پزشکی توسط دستیاران ندارد. با توجه به این نتیجه این مطالعه و نتایجی که از سایر مطالعات بدست آمده است برای داشتن یک پرونده پزشکی کامل، صحیح و با کیفیت باید راهکارهای موثرتر از جمله همکاری سه مؤلفه اصلی مدیریت، متخصصان مدیریت اطلاعات بهداشتی درمانی و ارائه‌‌دهندگان مراقبت در نظر گرفته شود. بنابراین بر نظارت بر رعایت موازین به موازات آموزش تأکید می‌گردد.
واژه‌های کلیدی: تشخیص‌نویسی، مدارک پزشکی، اصول مستندسازی، آموزش، دستیاران تخصصی، تغییر عملکرد
متن کامل [PDF 213 kb]   (1807 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: ۱۳۸۹/۱۱/۹ | پذیرش: ۱۳۹۰/۶/۱۲
پرسشنامه مطالعه 1 [DOC 54 KB]  (457 دریافت)
پرسشنامه مطالعه 2 [DOC 53 KB]  (468 دریافت)
پرسشنامه مطالعه 3 [DOC 41 KB]  (464 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farzandipour M, Meidani Z, Rangraz Jeddi F, Gilasi H, Shokrizadeh Arani L, Mobarak, Z. The Effect of Educational Intervention on Medical Diagnosis Recording among Residents in Kashan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2012; 12 (1) :90-98
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1427-fa.html

فرزندی پور مهرداد، میدانی زهرا، رنگرز جدی فاطمه، گیلاسی حمید رضا، شکری زاده آرانی لیلا، مبارک زهره. تأثیر آموزش بر میزان رعایت اصول تشخیص‌نویسی در دستیاران دانشگاه علوم پزشکی کاشان . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (1) :90-98

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1427-fa.html



دوره 12، شماره 1 - ( 1-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3897