[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 5 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 1389 ) ::
جلد 10 شماره 5 صفحات 674-668 برگشت به فهرست نسخه ها
نیاز سنجی آموزشی بهورزان شاغل در خانه‌های بهداشت شبکه‌های بهداشت و درمان استان اصفهان
هدایت اله عسگری، مریم خیرمند، محمدحسین یارمحمدیان، محسن روحانی، صدیقه انصاری پور
، m_kheirmand@yahoo.com
چکیده:   (18094 مشاهده)
مقدمه: بررسی و شناخت نیاز‌های آموزشی پیش‌نیاز یک سیستم آموزشی موفق است معمولاً این اقدام اولین گام در برنامه‌ریزی آموزشی و در واقع نخستین عامل ایجاد و تضمین اثربخشی برنامه‌های آموزش و بهسازی نیروهای ماهر و متخصص است. در نظام بهداشت و درمان کشور اولین رده نیروی انسانی در صف مقدم ارایه مراقبت‌های بهداشتی درمانی در روستاها بهورزان هستند‌، لذا نیاز به تعیین اولویت برای برنامه‌ریزی و اجرای دوره‌ها مورد نیاز آموزشی برای این رده احساس می‌شد. روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی(نیازسنجی) در جمعیت 1621 نفری از بهورزان شاغل در خانه‌های بهداشت، مدیران و مربیان مراکز آموزش بهورزی شهرستان و کارشناسان ستاد شبکه‌های بهداشت و درمان شهرستان و استان اصفهان به روش سرشماری است که در آن داده‌ها با استفاده از الگوها و تکنیک‌های توافق‌سنجی گردآوری شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه با سؤالات باز است که روایی آن از طریق مشورت با متخصصین تأیید و پایایی آن از طریق دو نیمه کردن و محاسبه آلفا کرونباخ 76 درصد به دست آمد. نتایج: بیشترین اولویت نیاز آموزش مورد توافق در شبکه‌ها از دیدگاه گروه هدف به ترتیب مربوط به: آموزش سلامت و مهارت‌های زندگی، بیماری‌های غیرواگیر، بیماری‌های واگیر، تغذیه و دارو، بهداشت محیط، بهداشت حرفه‌ای، بهداشت دهان و دندان بوده است. نتیجه‌گیری: بین نظرات کارشناسان ستادی، مربیان و بهورزان در مورد نیاز‌های آموزشی بهورزان توافق زیادی دیده نمی‌شود، این موضوع می‌تواند ناشی از ضعف در همکاری درون‌بخشی و کار تیمی در شبکه‌ها باشد که نتوانسته است دیدگاه مشترکی را در بین این سه گروه ایجاد نماید و ازطرفی ساختار شبکه به گونه‌ای است که نظرات آموزش‌گیرندگان (بهورزان)، ناظرین (کارشناسان شبکه) و مربیان بهورزی (آموزش‌دهندگان) در برنامه‌ریزی و آموزش بهورزان لحاظ نمی‌شود و هرچه شبکه از نظر تعداد واحدها و کارشناسان و مربیان و بهورزان بزرگتر باشد اختلاف نظر بیشتر است.
واژه‌های کلیدی: نیازسنجی آموزشی، بهورز، تکنیک دلفای، تکنیک تل استار، تکنیک فیش باول، الگوهای توافق سنج
متن کامل [PDF 253 kb]   (3237 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1389/11/6 | پذیرش: 1390/5/13 | انتشار: 1389/11/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asgari H, Kheirmand M, Yarmohmdian M, Rohani M, Ansari Pour S. Training Needs Assessment of Health Care Providers (Behvarzan) Working in Health Networks in Isfahan Province. Iranian Journal of Medical Education. 2011; 10 (5) :668-674
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1424-fa.html

عسگری هدایت اله، خیرمند مریم، یارمحمدیان محمدحسین، روحانی محسن، انصاری پور صدیقه. نیاز سنجی آموزشی بهورزان شاغل در خانه‌های بهداشت شبکه‌های بهداشت و درمان استان اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (5) :674-668

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1424-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 5 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4374