Jafari A, Khami M, Yazdani R, Mohamadi M. Presenting The Course Of Community Dentistry As Problem Based Learning Workshop And Comparing It To Learning Through Lecture. Iranian Journal of Medical Education 2010; 9 (3) :216-224
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1053-fa.html
جعفری احمد، خامی محمدرضا، یزدانی رضا، محمدی منصوره. ارائه درس دندانپزشکی جامعهنگر به صورت کارگاهی و بر اساس روش آموزشی مبتنی برحل مسأله و مقایسه آن با آموزش به شیوه سخنرانی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1388; 9 (3) :216-224
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1053-fa.html
، mkhami@tums.ac.ir
چکیده: (20300 مشاهده)
مقدمه: امروزه جنبه نگرشی درس دندانپزشکی جامعهنگر و نحوه آموزش این درس اهمیت زیادی دارد. هدف این مطالعه، مقایسه ارائه درس دندانپزشکی جامعهنگر نظری به صورت کارگاه و بر اساس آموزش مبتنی بر حل مسأله و مقایسه آن با روش متداول سخنرانی بود. روشها: در این مطالعه نیمه تجربی، 64 نفر از دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در نیمسال دوم سال تحصیلی 86-85 واحد درسی دندانپزشکی را انتخاب کرده بودند، به روش سرشماری وارد مطالعه و به صورت تصادفی به دو گروه 32 نفری تجربی و شاهد تقسیم شدند. در گروه شاهد واحد درسی دندانپرشکی جامعهنگر به روش سنتی و 17 جلسه سخنرانی، و در گروه تجربی به روش آموزش بر مبنای حل مسأله آموزش داده شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS و آزمونهای آمار توصیفی و مجذور کای انجام گردید. نتایج: بهبود نگرش در گروه آموزش مبتنی بر حل مسأله، برخلاف گروه آموزش سنتی معنیدار بود. در پسآزمون، میانگین امتیاز دانش و نگرش گروه شرکتکننده در کارگاه از گروه آموزش سنتی بالاتر بود اما اختلاف معنیدار نبود. میانگین امتیاز رضایتمندی، و انتقال مفاهیم آموزشی در گروه شرکتکننده در کارگاه بطور معنیدار بالاتر بود. هشتاد و یک درصد شرکتکنندگان از روش برگزاری دوره راضی بودند. نتیجهگیری: روش آموزشی جدید در رسیدن به اهداف اصلی خود که ایجاد نگرش مثبت در دانشجویان و جلب علاقمندی آنان به مباحث دندانپزشکی اجتماعی میباشد، موفق است.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1388/10/13 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1388/10/25 | انتشار الکترونیک: 1388/10/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول