[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 3 - ( 10-1388 ) ::
جلد 9 شماره 3 صفحات 216-224 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه درس دندان‌پزشکی جامعه‌نگر به صورت کارگاهی و بر اساس روش آموزشی مبتنی برحل مسأله و مقایسه آن با آموزش به شیوه سخنرانی
احمد جعفری، محمدرضا خامی، رضا یزدانی، منصوره محمدی
، mkhami@tums.ac.ir
چکیده:   (17343 مشاهده)
مقدمه: امروزه جنبه نگرشی درس دندان‌پزشکی جامعه‌نگر و نحوه آموزش این درس اهمیت زیادی دارد. هدف این مطالعه، مقایسه ارائه درس دندان‌پزشکی جامعه‌نگر نظری به صورت کارگاه و بر اساس آموزش مبتنی بر حل مسأله و مقایسه آن با روش متداول سخنرانی بود. روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی، 64 نفر از دانشجویان دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در نیم‌سال دوم سال تحصیلی 86-85 واحد درسی دندان‌پزشکی را انتخاب کرده بودند، به روش سرشماری وارد مطالعه و به صورت تصادفی به دو گروه 32 نفری تجربی و شاهد تقسیم شدند. در گروه شاهد واحد درسی دندان‌پرشکی جامعه‌نگر به روش سنتی و 17 جلسه سخنرانی، و در گروه تجربی به روش آموزش بر مبنای حل مسأله آموزش داده شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های آمار توصیفی و مجذور کای انجام گردید. نتایج: بهبود نگرش در گروه آموزش مبتنی بر حل مسأله، برخلاف گروه آموزش سنتی معنی‌دار بود. در پس‌آزمون، میانگین امتیاز دانش و نگرش گروه شرکت‌کننده در کارگاه از گروه آموزش سنتی بالاتر بود اما اختلاف معنی‌دار نبود. میانگین امتیاز رضایتمندی، و انتقال مفاهیم آموزشی در گروه شرکت‌کننده در کارگاه بطور معنی‌دار بالاتر بود. هشتاد و یک درصد شرکت‌کنندگان از روش برگزاری دوره راضی بودند. نتیجه‌گیری: روش آموزشی جدید در رسیدن به اهداف اصلی خود که ایجاد نگرش مثبت در دانشجویان و جلب علاقمندی آنان به مباحث دندان‌پزشکی اجتماعی می‌باشد، موفق است.
واژه‌های کلیدی: آموزش کارگاهی، آموزش مبتنی بر حل مسأله، دندان‌پزشکی جامعه‌نگر، دانشجویان دانپزشکی
متن کامل [PDF 237 kb]   (2399 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: ۱۳۸۸/۱۰/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۰/۵/۱۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafari A, Khami M, Yazdani R, Mohamadi M. Presenting the Course of Community Dentistry as Problem Based Learning Workshop and Comparing It to Learning through Lecture. Iranian Journal of Medical Education. 2010; 9 (3) :216-224
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1053-fa.html

جعفری احمد، خامی محمدرضا، یزدانی رضا، محمدی منصوره. ارائه درس دندان‌پزشکی جامعه‌نگر به صورت کارگاهی و بر اساس روش آموزشی مبتنی برحل مسأله و مقایسه آن با آموزش به شیوه سخنرانی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1388; 9 (3) :216-224

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1053-fa.html



دوره 9، شماره 3 - ( 10-1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3921