دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، mhm13880@gmail.com
چکیده: (932 مشاهده)
مقدمه: در عصر جهانیشدن نوآوری در آموزش امری بدیهی است. نوآوری در آموزش به معنای حل یک مشکل واقعی به روشی جدید و ساده برای ترویج یادگیری عادلانه است. این مطالعه با هدف کشف الگوی ریسک اجرای استراتژی بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی انجام شد. روشها: این مطالعه از منظر جهتگیری کاربردی، از منظر هدف توصیفی و از منظر رویکرد کیفی است. این پژوهش با رویکرد داده بنیاد و رهیافت چارمز(Charmas) به مرحله اجرا در آمد. جامعه آماری شامل کلیه معاونین آموزشی و رؤسای بستههای تحول و نوآوری در کلان مناطق دهگانه آمایش بودند. روش نمونهگیری نظری، مدل نمونهبرداری ارادی غیر تصادفی، معیار نمونهبرداری کفایت نظری بود. دادهها با استفاده از روش (بررسی اسناد، مشاهده مشارکتی و مصاحبه) جمعآوری و در چند مرحله (کدگذاری اولیه، متمرکز، محوری و نظری) کدگذاری شدند. الگوی ریسک بر خواسته از مطالعه کیفی نیز در پرتو آموزههای مدیریت ریسک ریتا مالکهی(Mulcahy, Rita) ارزیابی کیفی شد. نتایج: الگوی بر خواسته از مراحل شناسایی و ارزیابی ریسک در الگویی مشتمل بر 5 مقوله (ریسکهای ساختاری، نگرشی، اقتصادی، مدیریتی و عملیاتی) و 16 ذیل مقوله و 39 مفهوم، ارائه شد. ریسکهای ساختاری دارای بالاترین ضریب و ریسکهای عملیاتی دارای پایینترین ضریب ریسک در مرحله ارزیابی ریسک بودند. ضریب ریسک کل استراتژی بستهها نیز 54 از 80 واحد است؛ یعنی ریسک بستهها در اجرا متوسط است. نتیجهگیری: اجرای استراتژی بستههای تحول و نوآوری دارای ریسکهای ذاتی فراوانی است که از مرحله تدوین استراتژی به مرحله اجرای استراتژی کشانده شده است، بر این اساس بازنویسی استراتژی بستهها بهعنوان در دسترسترین اهرم کنترل و مدیریت ریسک، توصیه میگردد.
Heidari H, Khashie V, Pourabbasi A, Mazloomi N, Sehat S. Strategy implementation risk model for transformation and innovation packages in medical education. Iranian Journal of Medical Education 2022; 22 :35-47 URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5397-fa.html
حیدری حسین، خاشعی وحید، پورعباسی عطاءاله، مظلومی نادر، صحت سعید. ارائه الگوی ریسک اجرای استراتژی بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی 1401; 22 () :47-35