Heidari H, Khashie V, Pourabbasi A, Mazloomi N, Sehat S. Strategy implementation risk model for transformation and innovation packages in medical education. Iranian Journal of Medical Education 2022; 22 :35-47
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5397-fa.html
حیدری حسین، خاشعی وحید، پورعباسی عطاءاله، مظلومی نادر، صحت سعید. ارائه الگوی ریسک اجرای استراتژی بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1401; 22
() :35-47
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5397-fa.html
دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، mhm13880@gmail.com
چکیده: (1854 مشاهده)
مقدمه: در عصر جهانیشدن نوآوری در آموزش امری بدیهی است. نوآوری در آموزش به معنای حل یک مشکل واقعی به روشی جدید و ساده برای ترویج یادگیری عادلانه است. این مطالعه با هدف کشف الگوی ریسک اجرای استراتژی بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی انجام شد.
روشها: این مطالعه از منظر جهتگیری کاربردی، از منظر هدف توصیفی و از منظر رویکرد کیفی است. این پژوهش با رویکرد داده بنیاد و رهیافت چارمز(Charmas) به مرحله اجرا در آمد. جامعه آماری شامل کلیه معاونین آموزشی و رؤسای بستههای تحول و نوآوری در کلان مناطق دهگانه آمایش بودند. روش نمونهگیری نظری، مدل نمونهبرداری ارادی غیر تصادفی، معیار نمونهبرداری کفایت نظری بود. دادهها با استفاده از روش (بررسی اسناد، مشاهده مشارکتی و مصاحبه) جمعآوری و در چند مرحله (کدگذاری اولیه، متمرکز، محوری و نظری) کدگذاری شدند. الگوی ریسک بر خواسته از مطالعه کیفی نیز در پرتو آموزههای مدیریت ریسک ریتا مالکهی (Mulcahy, Rita) ارزیابی کیفی شد.
نتایج: الگوی بر خواسته از مراحل شناسایی و ارزیابی ریسک در الگویی مشتمل بر 5 مقوله (ریسکهای ساختاری، نگرشی، اقتصادی، مدیریتی و عملیاتی) و 16 ذیل مقوله و 39 مفهوم، ارائه شد. ریسکهای ساختاری دارای بالاترین ضریب و ریسکهای عملیاتی دارای پایینترین ضریب ریسک در مرحله ارزیابی ریسک بودند. ضریب ریسک کل استراتژی بستهها نیز 54 از 80 واحد است؛ یعنی ریسک بستهها در اجرا متوسط است.
نتیجهگیری: اجرای استراتژی بستههای تحول و نوآوری دارای ریسکهای ذاتی فراوانی است که از مرحله تدوین استراتژی به مرحله اجرای استراتژی کشانده شده است، بر این اساس بازنویسی استراتژی بستهها بهعنوان در دسترسترین اهرم کنترل و مدیریت ریسک، توصیه میگردد.
تازههای تحقیق
وحید خاشعی: Google Scholar
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1400/10/12 | پذیرش: 1400/11/16 | انتشار: 1401/1/15 | انتشار الکترونیک: 1401/1/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول