Namnabati M, Fathi Azar E, Valizadeh S, Tazakori Z. Lecturing or Problem-based Learning: Comparing Effects of the Two Teaching Methods in Academic Achievement and Knowledge Retention in Pediatrics Course for Nursing Students. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (4) :474-482
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-992-fa.html
نم نباتی محبوبه، فتحی آذر اسکندر، ولیزاده سوسن، تذکری زهرا. سخنرانی یا آموزش مبتنی بر حل مسأله: مقایسه دو روش آموزشی بر پیشرفت تحصیلی و یادداری دانشجویان پرستاری در درس کودکان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (4) :474-482
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-992-fa.html
، namnabat@nm.mui.ac.ir
چکیده: (20106 مشاهده)
مقدمه: مدرسین پرستاری در تلاشند تا با بکارگیری شیوههای آموزشی مناسب، یادگیری مؤثر دانشجویان را تسهیل و یادداری آنان را ارتقا بخشند. این پژوهش با هدف مقایسه دو شیوه آموزش حل مسأله و سخنرانی در پیشرفت تحصیلی و یادداری دانشجویان در درس کودکان انجام گرفت.
روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که در آن دو شیوه آموزشی حل مسأله و سخنرانی با یکدیگر مقایسه شدهاند. جامعه پژوهش شامل 56 دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز در دو نیمسال تحصیلی بود که واحد درس کودکان را انتخاب نموده بودند. برای کلیه دانشجویان درس دو واحدی کودکان به شیوه یادگیری مبتنی بر حل مسأله و سخنرانی هر یک در حد یک واحد درسی به صورت متوالی تدریس و سپس پیشرفت تحصیلی و یادداری دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت. نتایج با استفاده از آمار توصیفی و آزمون t زوج تجزیه و تحلیل گردید.
نتایج: میانگین نمرات گروههای سخنرانی و حل مسأله به ترتیب در پیشآزمون 1/2±4/5 و 4±2/9 و پسآزمون 82/2±10 و 61/2±63/13 و یادداری 4/2±08/15 و 2/2±17 بوده، در هر دو شیوه سخنرانی و آموزشی حل مسأله افزایش یافته بود. میانگین تفاضل نمرات بین پیشآزمون و پسآزمون در دو شیوه آموزشی اختلاف معناداری وجود نداشت. ولی میانگین تفاضل نمرات پسآزمون- یادداری اختلاف معناداری در دو شیوه آموزشی وجود داشت به طوری که در روش سخنرانی این اختلاف بیشتر بود.
نتیجهگیری: مطالعه نشان داد که سخنرانی جایگاه خود را به عنوان یک شیوه آموزشی معتبر و رایج در آموزش عالی حفظ نموده است و یادگیری مبتنی بر حل مسأله میتواند همراه با آن در پیشرفت تحصیلی و یادداری دانشجویان مؤثر واقع شود. علاوه بر این شیوه یادگیری مبتنی بر حل مسأله در درس کودکان دانشجویان پرستاری قابلیت اجرایی دارد و اهداف آموزشی را تحقق میبخشد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1388/7/3 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/10/25 | انتشار الکترونیک: 1389/10/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول