Edraki M, Rambod M, Abdoli R. The Relationship Between Nursing Students’ Educational Satisfaction And Their Academic Success. Iranian Journal of Medical Education 2011; 11 (1) :32-39
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-984-fa.html
، rambodma@gmail.com
چکیده: (20521 مشاهده)
مقدمه: رضایت از تحصیل به عنوان یکی از شاخصهای اندازهگیری کیفیت یادگیری و آموزش دانشجویان شناخته شده است. رضایت از تحصیل ممکن است بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان اثر بگذارد. هدف از این مطالعه تعیین ارتباط رضایت از تحصیل با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری است. روش: در یک مطالعه توصیفی- همبستگی، 117 دانشجوی پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به صورت سرشماری طی سال 86-85 شرکت کردند. میزان رضایت از تحصیل با استفاده از پرسشنامهای روا و پایا؛ ارزیابی گردید، معدل ترمهای قبلی دانشجو به عنوان معیاری از پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. دادهها با بکارگیری آزمون مجذور کای، ضریب همبستگی پیرسون و آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل گردید. نتایج: میزان رضایت از تحصیل با معدل تحصیلی ارتباط معنادار آماری داشت (00001/0>p و 22/114=t). به علاوه، رضایت از تحصیل در اغلب واحدهای مورد پژوهش (4/56 درصد) در سطح متوسط بود. میانگین رضایت از تحصیل و پیشرفت تحصیلی (معدل ترمهای قبل دانشجو) در پایههای مختلف تحصیلی تفاوت معنادار آماری داشت. همچنین بین پیشرفت تحصیلی و جنس ارتباط معنادار وجود داشت. نتیجهگیری: یافتههای این مطالعه وجود ارتباط بین رضایت تحصیلی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری را نشان داد. بنابراین میتوان رضایت از تحصیل را به عنوان شاخصی از کیفیت یادگیری دانشجویان و پیشرفت تحصیلی آنها در نظر گرفت.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1388/6/13 | پذیرش: 1390/5/13 | انتشار: 1390/1/26 | انتشار الکترونیک: 1390/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول