Jaffari M, Adib Y, Fathiazar E. The Role of Population and Family Planning Course in Knowledge and Attitude of Female Students in Tabriz University. Iranian Journal of Medical Education 2009; 9 (2) :105-114
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-974-fa.html
جعفری ملیحه، ادیب یوسف، فتحیآذر اسکندر. نقش آموزش درس جمعیت و تنظیم خانواده در دانش و نگرش دانشجویان دختر دانشگاه تبریز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1388; 9 (2) :105-114
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-974-fa.html
، Jafari_mali@yahoo.com
چکیده: (22776 مشاهده)
مقدمه: ارائه درس جمعیت و تنظیم خانواده در دورههای مختلف دانشگاهی، به منظور ارتقای سطح آگاهی دانشجویان در زمینه مسائل تنظیم خانواده میباشد. این مطالعه با هدف تعیین نقش آموزش واحد درسی جمعیت و تنظیم خانواده در دانش و نگرش دانشجویان دختر کارشناسی دانشگاه تبریز نسبت به موضوعات مربوطه، مقایسه دانش کسب شده گروههای تحصیلی و تعیین نگرش آنان در مورد جنسیت مدرس این درس انجام گرفت.
روشها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، از میان کلیه دانشجویان دخترکارشناسی ورودی 1383 و 84 دانشگاه تبریز، 336 نفر به روش نمونهگیری چند مرحلهای در سال 1386 انتخاب شدند. پرسشنامهای در دو بخش دانش و نگرش شامل سه مبحث این درس، یعنی تنظیم خانواده، نظام خانواده و جمعیتشناسی در اختیار آنان قرار داده شد. دادهها با نرمافزار SPSS و روش آمار توصیفی و آزمون t مستقل و ANOVA تحلیل گردید.
نتایج: مقایسه نمرات دانش تنظیم خانواده، نظام خانواده، جمعیتشناسی دانشجویان آموزش دیده به ترتیب 66/1، 04/8 و 88/7 نسبت به دانشجویان آموزش ندیده 58/0، 28/4 و 76/3، و نمرات نگرش دانشجویان آموزش دیده به ترتیب 30/21، 10/22 و 20/21 نسبت به دانشجویان آموزش ندیده 26/19، 02/20 و 79/19 تفاوت معنیداری نشان داد، اما بین نمرات دانش کسب شده دانشجویان گروههای تحصیلی تفاوت معنیداری دیده نشد. اکثر دانشجویان دختر خواستار مدرس زن در این درس بودند.
نتیجهگیری: آموزش رسمی و آکادمیک، نقش اساسی در افزایش دانش و نگرش افراد دارد. در آموزش برنامههای تنظیم خانواده اهتمام لازم به عمل آید و به منظور غنیتر کردن آن برای دانشجویان دختر، مدرسین زن انتخاب گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1388/6/11 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1388/7/23 | انتشار الکترونیک: 1388/7/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول