Gashmard R, Moatamed N, Vahedparast H. Faculty Members' And Students’ Veiwpoints On Characteristics Of A Good University Teacher In Boushehr University Of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2011; 11 (1) :48-57
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-966-fa.html
گشمرد رقیه، معتمد نیلوفر، واحدپرست حکیمه. دیدگاههای اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در مورد ویژگیهای یک استاد خوب. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. ۱۳۹۰; ۱۱ (۱) :۴۸-۵۷
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-۱-۹۶۶-fa.html
، roqayeh_512@yahoo.com
چکیده: (۱۳۴۶۳ مشاهده)
مقدمه: اساتید ازجمله ارکان اساسی نظام آموزش بوده که باعث پروراندن نیروهای کارآمد در جامعه میشوند. هدف از انجام این پژوهش بررسی دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در مورد ویژگیهای یک استاد خوب و مقایسه نظرات آنها با هم میباشد. روشها: تحقیق حاضر یک مطالعه توصیفی تحلیلی مقطعی بود. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیأتعلمی تمام وقت دانشگاه (100 نفر) و کلیه دانشجویان در حال تحصیل در نیمسال دوم سال تحصیلی88 -87 (1200 نفر) بودند که به صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. از تعداد فوق 78 نفر از اساتید و 1000 نفر از دانشجویان پرسشنامه را تکمیل نمودند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامهای پیشساخته بود. آنالیز دادهها با استفاده از آزمون کای اسکوئر انجام شد. نتایج: اساتید در پاسخ به بیست سؤال مربوط به ویژگی استاد خوب به ترتیب: تسلط استاد در درس مورد تدریس، صداقت در گفتار و رفتار، ارائه مطالب جدید، داشتن برنامهریزی منظم جهت ارائه دروس؛ و دانشجویان: تسلط استاد در درس مورد تدریس، صداقت در رفتار و گفتار، ارائه جذاب مطالب درسی و داشتن برنامهریزی منظم جهت ارائه دروس را خیلی مهم دانستند. نتیجهگیری: تسلط استاد در درس مورد تدریس از مهمترین ویژگی استاد میباشد که باید به آن توجه ویژه نمود. ویژگی بعد داشتن صداقت در گفتار و رفتار میباشد. ارائه مطالب جدید و روزآمد، و داشتن طرح درس مشخص قبل از شروع کلاس نیز میتواند موجب تسهیل فرآیند آموزش شود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ارزشيابي استاد دریافت: 1388/6/5 | پذیرش: 1390/5/13 | انتشار: 1390/1/26 | انتشار الکترونیک: 1390/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول