Safari M, Ghahari L. Comparing The Effects Of Lecture And Work In Small Groups On Learning Of Head And Neck Osteology In Medical Students. Iranian Journal of Medical Education 2011; 11 (1) :10-15
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-955-fa.html
صفری منوچهر، قهاری لعیا. مقایسه تأثیر روشهای سخنرانی و کار در گروههای کوچک بر یادگیری درس استخوانشناسی سر و گردن در دانشجویان پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (1) :10-15
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-955-fa.html
، kh_safari@yahoo.com
چکیده: (13392 مشاهده)
مقدمه: روشهای سنتی آموزش قادر به پاسخگویی دانش روز نمیباشد. اما اکنون چالشهای فراوانی بین روش سنتی و جدید و حتی ادغام روشها بین اساتید مختلف در رشتههای گوناگون وجود دارد. در این مطالعه اثربخشی دو روش سخنرانی و کار در گروههای کوچک در یادگیری بخشی از آناتومی در بین دانشجویان پزشکی مورد مقایسه قرار گرفته است. روشها: در مطالعه نیمه تجربی، تعداد 54 دانشجوی پزشکی در دو نیمسال تحصیلی که واحد آناتومی سر و گردن را داشتهاند به عنوان گروه تجربی انتخاب شدند. چهار جلسه ابتدایی کلاسهای تئوری و عملی استخوانشناسی جمجمه به صورت همزمان برای گروه تجربی در گروههای کوچک 5 نفره برگزار گردید. نتایج نمرات استخوانشناسی میان ترم و پایان ترم این گروه از دانشجویان با دانشجویان پزشکی دو نیم سال قبلی که کلاسها فقط به صورت سخنرانی و بخشهای تئوری و عملی به صورت مجزا برگزار میشد (به عنوان گروه شاهد) مقایسه شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج: در گروه تجربی که کلاسها به صورت همزمان تئوری و عملی در گروههای کوچک انجام میشد نمرات آزمون میان ترم و پایان ترم به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل که کلاسهای تئوری فقط به صورت سخنرانی و مباحث تئوری و عملی مجزا برگزار میشد بوده است. نتیجهگیری: در روش کار در گروههای کوچک، میزان یادگیری بیشتر از روش سنتی تدریس آناتومی است. احتمالا وجود حس مشارکت گروهی و ارتباط بیشتر استاد با دانشجو سبب افزایش میزان انگیزش برای مطالعه بیشتر میگردد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1388/5/24 | پذیرش: 1390/5/13 | انتشار: 1390/1/26 | انتشار الکترونیک: 1390/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول