مقدمه: ارزیابی مداوم از کارکردهای دروس اندیشه اسلامی و بازنگری در روشهای ارائه برای هر چه کارآمدتر کردن آنها در پاسخگویی به نیازهای نسل نو و انتقال ارزشهای اسلامی به آنان ضروری است. لذا در راستای ضرورت ارزشیابی برنامه آموزشی، پژوهش حاضر با هدف تعیین دیدگاه دانشجویان درباره دروس اندیشه اسلامی انجام شد.
روشها: مطالعه از نوع توصیفی بوده و جامعه آماری آن کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران مشغول به تحصیل در نیمسال اول 1388-1387 بودند. نمونهگیری به صورت سرشماری انجام شده و تعداد 549 دانشجو پرسشنامه محققساخته را تکمیل کردند. برای تحلیل دادهها علاوه بر آمار توصیفی، مقایسه نوع دیدگاه آزمودنیها بر اساس متغیرهای کیفی (اسمی و رتبهای) از جمله جنسیت، رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی با استفاده از آزمونهای آماری کای اسکوئر، کروسکال والیس و من ویتنی انجام شد.
نتایج: میانگین سنی شرکتکنندگان 59/2 ± 79/20 سال و اغلب ایشان ( 9/68 درصد) دختر بودند. یافتهها حاکی از آن است که محتوای کتب اندیشه اسلامی، مدرسان این دروس، برنامهریزی آموزشی و تأثیر مثبت این دروس بر ویژگیهای فردی دانشجویان، مورد رضایت 3/87 درصد دانشجویان (479 نفر) است. همچنین بین متغیرهایی مانند جنسیت و رشته تحصیلی دانشجویان با دیدگاههای آنان تفاوت معناداری وجود ندارد.
نتیجهگیری: علیرغم دیدگاههای مثبت دانشجویان نسبت به جنبههای مختلف این دروس، نظرات منفی را نباید نادیده انگاشت و لذا باید درصدد رفع نواقص تلاش نمود، چرا که نیاز جوانان هر روز در حال تغییر است و متناسب با نیاز آنها کتاب و شیوههای آموزشی نیز باید به روز شوند.بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |