Laluei A, Kashanizadeh N, Teymouri M. The Influence Of Academic Educations On Choosing Preferable Delivery Method In Obstetrics Medical Team: Investigating Their Viewpoints. Iranian Journal of Medical Education 2009; 9 (1) :69-78
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-933-fa.html
لالویی افسانه، کاشانیزاده نفیسه، تیموری مجتبی. دیدگاه و اثربخشی آموزشهای تحصیلی در انتخاب روش زایمان ترجیحی در کادر درمانی زنان و زایمان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1388; 9 (1) :69-78
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-933-fa.html
، mojtaba_teimoori@yahoo.com
چکیده: (15208 مشاهده)
مقدمه: میزان شیوع عمل سزارین در کشور ما روند رو به رشدی دارد. هدف ما تعیین تأثیر آموزش و نگرش کادر درمانی زنان و زایمان مراکز آموزشی- درمانی منتخب تهران نسبت به روش زایمان ترجیحی بود. روشها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، تعداد 350 نفر به صورت نمونهگیری چند مرحلهای تصادفی از بین کارورزان، دستیاران رشته زنان، متخصصین زنان، دانشجویان رشته مامایی و ماماهای شاغل در بخشهای زایمان در پنج بیمارستان منتخب شهر تهران انتخاب شدند. پرسشنامه شامل اطلاعات دموگرافیک بیماران، نگرش افراد به روشهای زایمان و تمایل آنها به سزارین، سنجش آگاهی افراد و دانش آنان نسبت به روشهای زایمان، رضایت آنان از سطح آموزش و میزان این آموزش در طول دوران تحصیل بود. دادهها با روشهای آماری مجذور کای، دقیق فیشر، ANOVA، من ویتنی در نرمافزار SPSS تحلیل گردید. نتایج: تعداد 52 مورد سزارین از 103 زایمان، تقریبی از نرخ سزارین در جامعه پزشکی به دست میدهد که حدود 5/50 درصد بود. هفده و هفت دهم درصد افراد میزان آموزش در حین دوره تحصیلات خود را جامع و کامل و 4/26 درصد زایمان طبیعی را روش بهتری برای زایمان میدانستند. نتیجهگیری: افزایش تمایل افراد جامعه پزشکی به سزارین در مقایسه با کشورهای دیگر، به مقیاس غیر قایل باور، آگاهی ضعیف این افراد از مزایا و معایب سزارین، نارضایتی این افراد بخصوص دانشجویان و دانشآموختگان رشتههای پزشکی از آموزشهای داده شده در این زمینه محسوب میشود. مسؤولین آموزش پزشکی و مامایی باید این امر را جدی تلقی کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1388/4/16 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1388/5/24 | انتشار الکترونیک: 1388/5/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول