Karimi Moonaghi H, Dabbaghi F, Oskouie F, Vehviläinen-Julkunen K. Learning Style In Theoretical Courses: Nursing Students’ Perceptions And Experiences. Iranian Journal of Medical Education 2009; 9 (1) :41-54
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-931-fa.html
کریمی مونقی حسین، دباغی فاطمه، اسکویی فاطمه، ویلاینن جولکانن کاتری. سبک یادگیری دروس نظری: تجارب و درک دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1388; 9 (1) :41-54
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-931-fa.html
، karimih@mums.ac.ir
چکیده: (22141 مشاهده)
مقدمه: سبک یادگیری در آموزش پرستاری کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این مطالعه با هدف جستجو، توصیف و تفسیر درک و تجارب دانشجویان پرستاری از سبک یادگیری انجام شده است. در این مقاله چند گانگی سبک یادگیری دانشجویان در دروس نظری ارائه میگردد. روشها: در این مطالعه کیفی با روش نمونهگیری هدفمند، 16 نفر از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد در ترمهای مختلف تحصیلی انتخاب و از مصاحبه عمیق و نیمهساختاریافته استفاده شد. کلیه مصاحبهها ضبط و سپس به صورت مکتوب درآمد و با استفاده از روش تحلیل مقایسهای مداوم، مطابق روش استراوس و کوربین، تحلیل شدند. نتایج: سبک یادگیری دانشجویان در دروس نظری به عنوان طبقه اصلی دارای هشت زیرطبقه و شامل: یادگیری با پرسش و پاسخ، یادگیری از مثال، داستان و مصادیق عینی (تجسم یا شکلسازی در ذهن)، یادگیری مشاهدهای و دیداری، یادگیری از طریق سازماندهی محتوا، یادگیری از طریق تمرین و تکلیف، یادگیری از طریق مشارکت فعال و همکاری (مشارکت داده شدن)، یادگیری از طریق به فکر وا داشته شدن و برانگیخته شدن، یادگیری از طریق گوش دادن و یادداشتبرداری بود. نتیجهگیری: بر حسب نوع محتوا، محیط و شرایط آموزش، دانشجویان از سبکهای گوناگون و در مواردی ترکیبی از آنها استفاده میکنند. سبک یادگیری دانشجویان تا حد زیادی تحت تأثیر سبک یاددهی مربیان است و آنها بیشتر بر روی سبک یاددهی خود و کامل کردن سرفصلهای برنامهریزی شده تمرکز دارند. مربیان، دانشجویان و برنامهریزان پرستاری میتوانند از سبکهای معرفی شده در این مطالعه برای اصلاح و بهبود کیفیت آموزش پرستاری استفاده نمایند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1388/4/16 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1388/5/24 | انتشار الکترونیک: 1388/5/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول