دوره 9، شماره 1 - ( 5-1388 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 29-21 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tagharrobi Z, Fakharian E, Mirhosseini F, Rasoulinejad A, Akbari H, Ameli H. Factors Influencing Probation In Graduated Students Of Kashan Faculty Of Nursing And Midwifery. Iranian Journal of Medical Education 2009; 9 (1) :21-29
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-926-fa.html
تقربی زهرا، فخاریان اسماعیل، میرحسینی فخرالسادات، رسولی‌نژاد اصغر، اکبری حسین، عاملی حسین. عوامل مرتبط با وقوع مشروطی در دانش‌آموختگان دانشکده پرستاری و مامایی کاشان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1388; 9 (1) :21-29

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-926-fa.html


، tagharrobi _z@kaums.ac.ir
چکیده:   (16891 مشاهده)
مقدمه: یکی از مشکلات عمده در سیستم‌های آموزشی، مشروط شدن دانشجویان در طول تحصیل است. با توجه به اهمیت شناسایی عوامل مؤثر در بروز مشروطی، این مطالعه با هدف تعیین وضعیت وقوع مشروطی و عوامل مرتبط با آن در کلیه دانش‌آموختگان دانشکده پرستاری و مامایی کاشان انجام گرفت. روش‌ها: در این مطالعه مقطعی، کلیه دانش‌آموختگان دانشکده پرستاری و مامایی کاشان (1174 نفر) در سال‌های 1360 تا 1382 بطور سرشماری انتخاب و داده‌ها به وسیله پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و وضعیت مشروطی (سابقه مشروطی، ترم مشروطی و تعداد ترم‌های مشروطی) جمع‌آوری گردید. وقوع مشروطی محاسبه و برای تجزیه و تحلیل وضعیت عوامل مرتبط احتمالی از نسبت شانس (Odds ratio) و درصد تفاوت استفاده شد. نتایج: سابقه مشروطی در 46 نفر (9/3 درصد) مطرح بود که از آنها 26نفر (2/2 درصد) فقط یک ترم، 11 نفر (9/0 درصد) دو ترم و 8 نفر (7/0 درصد) سه ترم و یک نفر (1/0 درصد) چهار ترم مشروط شده بودند. بیشترین فراوانی مربوط به ترم دوم تحصیلی و پس از آن ترم اول بود. بیشترین خطر وقوع مشروطی مربوط به سهمیه غیر مناطق، سابقه مهمان شدن در سایر دانشگاه‌ها، جنس مذکر و انتقال از دانشگاه‌های دیگر و نیز معدل دیپلم بود. نتیجه‌گیری: ویژگی‌های فردی، پیشینه تحصیلی و معیارهای پذیرش از عوامل مشروطی هستند. ضروری است با توجه به نقش آنها، این گونه دانشجویان در معرض خطر، شناسایی و مورد حمایت قرار گیرند.
متن کامل [PDF 224 kb]   (2756 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1388/4/13 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1388/5/24 | انتشار الکترونیک: 1388/5/24

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education