Athari Z, Sharif M, Nematbakhsh M, Babamohammadi H. Evaluation Of Critical Thinking Skills In Isfahan University Of Medical Sciences' Students And Its Relationship With Their Rank In University Entrance Exam Rank. Iranian Journal of Medical Education 2009; 9 (1) :5-12
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-924-fa.html
اطهری زینبالسادات، شریف مصطفی، نعمت بخش مهدی، بابامحمدی حسن. ارزیابی مهارتهای تفکر انتقادی و ارتباط آن با رتبه آزمون سراسری ورود به دانشگاه در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1388; 9 (1) :5-12
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-924-fa.html
، z.athari.edu@gmail.com
چکیده: (22944 مشاهده)
مقدمه: آیا آموزشهای قبلی پذیرفتهشدگان در دانشگاه بر اساس مهارتهای تفکر انتقادی است و آیا توان علمی آنان با این طرز تفکر مرتبط است؟ پژوهش حاضر با هدف ارزیابی مهارتهای تفکر انتقادی و ارتباط آن با رتبه آزمون سراسری ورود به دانشگاه در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان طراحی گردید. روشها: در یک مطالعه توصیفی، مهارتهای تفکر انتقادی به صورت تصادفی در یک جامعه 89 نفری از دانشجویان ورودی سال تحصیلی86-1385 دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و در ترم نخست تحصیلی ارزیابی شد. اطلاعات با برگزاری رسمی آزمون، با استفاده از آزمون استاندارد مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا (فرم ب) جمعآوری گردید. نمرات به دست آمده از آزمون، معیار مهارت تفکر انتقادی دانشجویان قرار گرفت و ارتباط آن با رتبه کسب شده توسط داوطلب در آزمون سراسری بررسی شد. دادههای به دست آمده توسط نرمافزار SPSS و با آزمون t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: میانگین نمرات مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان 23/3±48/12 بود. بین رتبه آزمون سراسری با نمره کل تفکر انتقادی دانشجو همبستگی معناداری مشاهده نشد. در حیطههای زیرمجموعه تفکر انتقادی، صرفاً نمره حیطه استنباط با رتبه دانشجو در آزمون سراسری با یک ضریب همبستگی نسبتا کم ارتباط معنیداری داشت. در دو گروه دانشجویان مقطع دکترای حرفهای و مقطع کارشناسی، تنها در حیطه استدلال قیاسی بین رتبه آزمون سراسری و نمرات دانشجویان دوره دکترای حرفهای همبستگی معناداری مشاهده شد. نتیجهگیری: نمرات آزمون مهارتهای تفکر انتقادی در دانشجویان، در بدو ورود به دانشگاه چندان مطلوب نیست و رتبه داوطلب در آزمون سراسری هم نتوانسته است ارتباطی با این مهارتها داشته باشد. نیاز است دانشگاه برای ترویج و آموزش این تفکر در برنامهریزیهای آموزشی به آن عنایت داشته باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1388/4/13 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1388/5/24 | انتشار الکترونیک: 1388/5/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول