Hojat M. Need Assessment of Nursing Personnel of Jahrom University of Medical Sciences Using Delphi Technique in 2008. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (4) :464-473
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-919-fa.html
، mohsenhojat@yahoo.com
چکیده: (19493 مشاهده)
مقدمه: سالهاست از اجرای برنامه آموزش مداوم پرستاران میگذرد، اما هنوز انجام تحقیقات مستمر در جهت شناسایی نیازها و اولویتهای آموزشی ضروری به نظر میرسد. لذا این مطالعه به منظور تعیین نیازهای آموزشی پرسنل پرستاری بیمارستانهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی جهرم طراحی و اجرا گردیده است.
روشها: این مطالعه یک مطالعه پیمایشی است که به روش نیازسنجی دلفی و در چهار مرحله انجام گرفت. جامعه مورد مطالعه کلیه مدیران پرستاری بیمارستانهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی جهرم بودند که به روش سرشماری انتخاب شدند. سطح اجماع قابل قبول (51 درصد) منظور گردید. پرسشنامهها در هر سه مرحله به صورت باز پاسخ و بسته پاسخ تهیه گردید و بین افراد تحت مطالعه که 35 نفر از مدیران پرستاری بودند پخش شد و اطلاعات لازم جمعآوری گردید. از آماره توصیفینما، میانگین و روش تحلیل محتوا برای آنالیز اطلاعات استفاده شد.
نتایج: تمامی پاسخگویان در 26 مورد به عنوان نیازهای آموزشی جهت آموزش مداوم به توافق رسیدند. میزان اجماع در راند اول 38 درصد، در راند دوم 53 درصد و در راند سوم 62 درصد بود. در نهایت 4 اولویت آموزشی برای گروه هدف مدیران، 15 اولویت برای پرستاران طرحی و 17 اولویت برای پرستاران رسمی به عنوان اولویتهای آموزشی ارائه گردید. برای پرستاران قوانین و مقررات حرفهای، اصول برقراری ارتباط با بیمار و همکار، احیای قلبی ریوی در بالاترین اولویت قرار گرفتند. اصول کنترل عفونت، تفسیر نوار قلب، نحوه بکارگیری تجهیزات بخش، گزارش نویسی، روش تحقیق، حوادث غیر مترقبه جزو نیازهای مشترک آموزشی پرستاران در همه سطوح بود.
نتیجهگیری: نیازهای آموزشی حاصله از مطالعه دلفی در پرسنل پرستاری دانشگاه علوم پزشکی جهرم بیانگر نیاز به آموزش پرستاران حین خدمت بود که در بعضی موضوعات برای پرستاران طراحی و رسمی مشترک و این نیاز بر حسب تجربه و نقش بالینی پرستاران تا حدی تفاوت داشت، برنامهریزان آموزش پرستاران میتوانند امکان فراگیری مهارتهای مورد نیاز را با ارائه آموزشهای حین خدمت فراهم نمایند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش مداوم دریافت: 1388/4/6 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/10/25 | انتشار الکترونیک: 1389/10/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول