Khajehazad M, Yamani douzi sorkhabi M, Zarei mahmood abadi A, Naghizadeh J. Assessing the Quality of General Medicine Curriculum in Baqiyatallah University Based on Iranian National and WFME Global Standards. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (4) :417-429
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-918-fa.html
خواجه آزاد مجتبی، یمنی دوزی سرخابی محمد، زارعی محمودآبادی علی، نقی زاده جواد. ارزیابی کیفیت برنامه آموزشی دوره پزشکی عمومی در دانشگاه بقیه الله(عج) بر اساس استانداردهای ملی و جهانی (WFME). مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (4) :417-429
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-918-fa.html
، mkhajehazad@yahoo.com
چکیده: (20943 مشاهده)
مقدمه: در این مطالعه ارزیابی کیفیت حوزه برنامه آموزشی دوره پزشکی عمومی در دانشگاه علومپزشکی بقیهالله (عج) براساس استانداردهای ملی و جهانی مد نظر بود.
روشها: این مطالعه به صورت پیمایشی با پرسشنامهای روا و پایا که بر اساس استانداردهای ملی ایران و استانداردهای WFME (World Federation for Medical Education) در حوزه برنامه آموزشی دوره پزشکی عمومی تنظیم شده بود، انجام گرفت. جمعآوری دادهها از دو جامعه اساتید و دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه بقیهالله(عج) با روش نمونهگیری تصادفی طبقاتی در دو طبقه علوم پایه و بالینی انجام شد. دادهها با نرمافزار Prism و آزمونهای آماری در محدوده اطمینان 95 درصد تحلیل شد.
نتایج: کیفیت حوزه برنامه آموزشی دوره آموزش پزشکی عمومی دانشگاه بقیهالله (عج) براساس استاندارد ملی از نظر اساتید در سطح مطلوب (71 درصد) و از نظر دانشجویان در سطح ضعیف (38 درصد) و براساس استانداردهای WFME از نظر اساتید در سطح «بین پایه و کیفیت» (بیش از 75 درصد امتیاز سطح پایه) و از نظر دانشجویان در سطح «کمتر از پایه» (کمتر از 75 درصد امتیاز سطح پایه) ارزیابی شد. با وجود تفاوت کمی معنادار در سطح امتیازدهی(001/0P<)، دیدگاه اساتید و دانشجویان در شناسایی شاخصهای ضعیف نظیر «استفاده از راهبردهای نوین آموزشی»، «ارتباط برنامه آموزشی با نظام سلامت» و «ساختار، محتوا و طول دوره» و شاخصهای قوی نظیر «الگوهای برنامه درسی»، «علوم پایه زیست پزشکی»، «تدوین و اعلام برنامه آموزشی» مشابه بود.
نتیجهگیری: تفاوت کمی دیدگاه اساتید و دانشجویان ناشی از تفاوت در اطلاعات و تفاوت مشارکت آنان در فرآیند تدوین برنامه آموزشی دانشگاه است. اما تشابه کیفی نظر آنان نشان دهنده نقاط ضعف و قوت ساختاری برنامه آموزشی است. شاخصهای سنتی و ایستا نقطه قوت و شاخصهای پویا و نیازمند خلاقیت نقطه ضعف آموزش پزشکی عمومی دانشگاه بقیهالله (عج) است. پیشنهاد میشود برنامه آموزشی این دانشگاه با توجه به سطح کیفیت الگوی WFME تدوین گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ارزشيابي برنامه دریافت: 1388/4/5 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/10/25 | انتشار الکترونیک: 1389/10/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول