Mahmoudirad G, Alhani F, Anoosheh M. Nursing Students' and Instructors' Experience about Nursing Fundamental Course: A Qualitative Study. Iranian Journal of Medical Education 2009; 8 (2) :293-303
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-860-fa.html
محمودیراد غلامحسین، الحانی فاطمه، انوشه منیره. تجارب دانشجویان و مربیان پرستاری از درس اصول و فنون پرستاری: یک مطالعه کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1387; 8 (2) :293-303
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-860-fa.html
، alhani_f@modares.ac.ir
چکیده: (24434 مشاهده)
مقدمه: شرایط مؤثر بر آموزش و یادگیری درس اصول و فنون پرستاری میتواند در کسب شایستگی مهارتهای اولیه بالینی تأثیر داشته باشد. هدف این مطالعه، تبیین تجارب و نظرات دانشجویان و مربیان پیرامون درس فن پرستاری است.
روشها: این پژوهش کیفی از نوع تجزیه و تحلیل درون مایهای (آنالیز تمها) بود. در این مطالعه 15 دانشجوی پرستاری، چهار مربی پرستاری، سرپرستار بخش جراحی و دو پرستار دانشآموخته دانشکده محل تحقیق، بر اساس نمونهگیری مبنی بر هدف، انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفتند. کلیه مصاحبهها روی کاغذ پیاده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج: با استفاده از تحلیل دستنوشتهها (آنالیز تمی) تعداد قابل توجهی درونمایه اولیه و هفت درونمایه اصلی که هر یک چند درونمایه فرعی داشتند، استخراج شد. درونمایههای اصلی شامل: عوامل آموزشی، استاندارد نبودن نحوه انجام تکنیکها و فاصله تئوری و بالین، انگیزه، نیروی انسانی، ارتباطات، عوامل مدیریتی، تجهیزات و فضای فیزیکی بود که این درونمایههای اصلی و فرعی با جملاتی از بیانات نمونههای پژوهشی در مطالعه توضیح داده شد.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش حاکی از نقص ارتباطات در محیط آموزشی و تعامل بین استاد و دانشجو و پایین بودن سطح انگیزه در بین مربیان و دانشجویان پرستاری است که از اصول اساسی برای آموزش و یادگیری صحیح هستند. مسؤولین آموزش پرستاری روی این جنبه از فرایند آموزشی و رفع عوامل ایجادکننده آن توجه بیشتری مبذول بدارند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1388/1/17 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1387/12/25 | انتشار الکترونیک: 1387/12/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول