Hadadgar A, Yousefi A, Sabouri M, Richard G. Psychometric Properties Of A Persian Version Of The Specialty Indecision Scale: A Preliminary Study. Iranian Journal of Medical Education 2009; 8 (2) :229-237
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-853-fa.html
حدادگر آرش، یوسفی علیرضا، صبوری مسیح، ریچارد جورج. مشخصات روانسنجی نسخه ایرانی مقیاس تردید در انتخاب تخصص بالینی: یک مطالعه مقدماتی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1387; 8 (2) :229-237
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-853-fa.html
، hadadgar@edc.mui.ac.ir
چکیده: (17043 مشاهده)
مقدمه: شناخت ریشههای تردید در انتخاب رشته تخصصی و برطرف کردن آن کمک میکند تا فرد بتواند انتخاب درستی انجام دهد. هدف این مطالعه تعیین مشخصات روانسنجی نسخه ایرانی مقیاس تردید در انتخاب تخصص بالینی به صورت تحت شبکه در بین دانشجویان یا دانشآموختگان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و همچنبن تعیین نگرش شرکتکنندگان نسبت به پرسشنامه مزبور بود. روشها: در این مطالعه مقطعی، با استفاده از آزمون تردید در انتخاب تخصص ریچارد، سؤالات پرسشنامه ایرانی تردید در انتخاب تخصص بالینی تهیه شد. روایی صوری توسط کارشناسان آموزشی و روایی فرهنگی با کمک ترجمه و ترجمه معکوس مورد تایید قرار گرفت. سؤالات پرسشنامه پس از تکمیل نسخته تحت شبکه، مورد تحلیل عاملی قرار گرفت. نظرات افراد در مورد پرسشنامه (شفافیت سؤالات، جذابیت سایت، راحتی تکمیل پرسشنامه، تعداد سؤالات شخصی) پرسیده شد. نتایج: پنجاه هشت نفر در مطالعه شرکت کردند. برای پایایی پرسشنامه عدد قابل قبولی 84/0 به دست آمد. دو سؤال حذف و 5 سؤال اصلاح شد. سؤالات در 4 عامل (تردید کلی، تعویق تصمیمگیری، موانع تصمیمگیری و نامصمم بودن) جای گرفتند که عامل موانع تصمیمگیری مشابه نمونه آمریکایی بود. ضمناً کاربران از کیفیت پرسشنامه تحت شبکه رضایت داشتند و 100 درصد تکمیل آن را مفید دانستند. نتیجهگیری: اجرای پرسشنامه تحت شبکه تردید در انتخاب تخصص بالینی امکان پذیر است. تفاوت این مطالعه با نمونه آمریکایی، از نظر اختلاف فرهنگی، دشواری آزمون پذیرش دستیار در دو کشور و همچنین عدم دقت در برگرداندن سؤالات و کافی نبودن حجم نمونه قابل توجیه است. با توجه به عدم وجود مشاوران شغلی در دانشگاهها، راهاندازی یک سیستم اینترنتی راهنمایی شغلی، همراه با یک مشاور میتواند به دانشجویان پزشکی در انتخاب بهتر تخصص خود کمک کند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1388/1/16 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1387/12/25 | انتشار الکترونیک: 1387/12/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول